Kort nieuws

Afkalvende consumentenbusiness duwt Tomtom in het rood

Nieke Roos
Reading time: 1 minute

Het afgelopen derde kwartaal heeft Tomtom een omzet geboekt van 217,7 miljoen euro. Dat is negen procent minder dan in dezelfde periode van 2016. Onder de streep resulteerde dit in een verlies van 5,3 miljoen, waar de Amsterdamse navigatiespecialist twaalf maanden geleden nog een plus van 0,6 miljoen kon noteren.

De mindere prestaties komen (wederom) op het conto van de consumentenbusiness. Daar zag Tomtom de inkomsten het afgelopen kwartaal verder afnemen naar 97,2 miljoen euro, een daling van 29 procent jaar op jaar. Er staat ook al een reorganisatie op stapel. Met 81,1 miljoen harkte het bedrijf in automotive en licenties juist 23 procent meer binnen, terwijl de omzet in telematica met acht procent toenam tot 39,4 miljoen.

Tomtom wil zich volledig gaan richten op locatiegebaseerde gegevens, diensten en software voor professionele gebruikers. ‘Onze strategie is om onze leidende positie in navigatietechnologieën voor businessklanten uit te bouwen’, aldus ceo Harold Goddijn in een toelichting op de cijfers. ‘Groei van onze b2b-producten heeft onze prioriteit voor de toekomst.’

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one for only €15 and enjoy all the benefits.

Login

Related content