Opinie

Airbus of batteries

Paul van Gerven is redacteur van Bits&Chips.

Reading time: 3 minutes

Bondskanselier Angela Merkel liep niet over van enthousiasme toen BMW begin deze zomer bij de Chinese accufabrikant CATL een miljardencontract tekende. Zuinigjes sprak ze van ‘een goede stap’. Dat een nieuwe fabriek in Erfurt een deel van de accu’s gaat produceren, stelde haar niet tevreden. ‘Ik zou niet teleurgesteld zijn als we de accu’s ook zelf zouden kunnen produceren.’

Alweer een flink aantal jaren geleden leek het er nog op dat Merkels wens uit zou komen. Toen startte Daimler in Saksen een accucelfabriek op. Het idee was om andere Duitse autofabrikanten te laten aanhaken en samen voldoende schaalgrootte te realiseren. Maar de Duitse auto-industrie had nog nauwelijks elektrische modellen op de markt en had er ook weinig haast mee. Daimler sloot de fabriek in 2015.

Sindsdien ligt het momentum in Azië en de VS. Europa’s kansen in accufabricage slinken met de dag. Zeker nu de meeste Duitse autofabrikanten liever op zeker spelen met een Aziatische leverancier peinzen investeerders er niet over geld te steken in Europese productie. Zij herinneren zich maar al te goed hoe het met de zonnecellen is gegaan. De Europese pv-industrie werd van de kaart geveegd door vooral Chinese bedrijven. En die kwamen toen van achterstand, terwijl ze nu op voorsprong staan.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one for only €15 and enjoy all the benefits.

Login

Related content