Interview

De eerste disruptieve rimpel in een markt van 100 miljard

René Raaijmakers
Reading time: 10 minutes

Met de levering van zijn eerste printplatform voor brillenglazen is Luxexcel uit de startblokken. In potentie zet de additive manufacturing-specialist de hele brillenmarkt op zijn kop. Serieel startupcoach en directeur Hans Streng over zijn nieuwe avontuur.

Eigenlijk wilde hij met zijn vrouw naar Zuid-Amerika. Peru of zo. Iets ondernemen in microfinanciering. De geboorte van zijn kleinkind hield hem echter nog even in Nederland en toevallig kwam er ook opnieuw een intrigerende starter op zijn pad. Opnieuw, want Hans Streng maakte de afgelopen decennia van meerdere startupondernemingen een succes. Zijn avontuur met Luxexcel begint intussen dusdanig vorm te krijgen dat hij er open over wil praten.

Afgelopen september leverde de fabrikant van optiekprinters zijn eerste machine aan het Amerikaanse IFB Solutions. Het bedrijf uit Winston-Salem, North Carolina, gaat er zogeheten oftalmische lenzen mee produceren, sterk corrigerende brillenglazen op medische indicatie. Daarmee zegt Streng de fase ‘zero to one’ achter de rug te hebben, verwijzend naar het gelijknamige boek van Peter Thiel, de man die met Elon Musk Paypal tot een succes maakte.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one for only €15 and enjoy all the benefits.

Login

Related content