Your cart is currently empty!
Delftse meetfiets wint sportinnovatieprijs
Het TU Delft Sports Engineering Institute heeft de Nationale Sportinnovator Prijs in de wacht gesleept voor het project ‘Met de sensorbike sneller en veiliger door de bocht’. Binnen dit onderzoek maakt het instituut samen met wielerploeg Giant-Alpecin en fabrikant Gazelle gebruik van meetfietsen om meer inzicht te krijgen in de leunhoek, de snelheid en het stuur- en remgedrag van de berijder enerzijds en de stabiliteit van het rijwiel anderzijds. Doel is om topwielrenners sneller te laten afdalen en ouderen actieve stuurondersteuning te bieden zodat ze veilig kunnen blijven fietsen. Aan de prijs hangt een subsidie van dertigduizend euro.
Met Team Giant-Alpecin bekijken de Delftse onderzoekers hoe op sportief vlak winst is te boeken door de daaltechniek van wielrenners te verbeteren. Daartoe ontwikkelen ze vier identieke meetsets waarmee elke fiets is om te vormen in een sensorbike die de leunhoek, de snelheid en het stuur- en remgedrag van de renner registreert. Via een app krijgen de sporters en begeleiders feedback op hun keuzes in testritten. Zo weten zij hoe het optimale rijgedrag eruit zien. ‘De manier waarop een wielrenner zijn fiets bestuurt kan het verschil maken tussen winst en verlies, zowel tijdens de tijdrit als tijdens een afdaling. Verschillen tussen goede en slechte dalers lopen op tot zeven seconden per kilometer’, zegt Teun van Erp, wetenschappelijk expert van Team Giant-Alpecin.
Met Gazelle spannen de Delftenaren zich in om bij te dragen aan valpreventie en een actieve leefstijl van ouderen. Daartoe werken ze aan een zelfstabiliserende fiets. Deze is voorzien van een systeem dat met slimme algoritmes het rijgedrag van oudere fietsers analyseert en de informatie doorgeeft aan een motor in de stuurkolom, die bijstuurt op het moment dat de berijder dreigt om te vallen.