Your cart is currently empty!
Europese PV-fabrikanten in het defensief
Ondanks een mondiale jaarlijkse groei van 35 procent in hun markt krijgen vooral Europese zonnecelmakers het moeilijk de komende jaren, denkt consultant Roland Berger. ’De Europese bedrijven, met de Duitse op kop, hebben uitstekende technologische capaciteiten, maar ze zijn niet goed voorbereid op een moeilijker marktklimaat. Zo zal bijvoorbeeld slechts de helft van de vijftig grotere zonne-energiebedrijven de komende vijf jaar overleven‘, zegt Didier Tshidimba, partner bij Roland Berger Strategy Consultants België. Vorig jaar deed collega-marktonderzoeker The Information Network een vergelijkbare voorspelling.
Het zijn vooral prijsdalingen en inboetend belang van hun thuismarkt die Europese spelers bedreigen. Overaanbod en verbeterde kostenefficiëntie van Aziatische producten doen prijzen met 10 tot 15 procent per jaar dalen, terwijl de Europese markt weliswaar de grootste blijft, maar niet langer het snelst groeit. In de Verenigde Staten, met name in Californië, bloeit de markt op en ook de Aziatische markt groeit sneller dan Europa dankzij stimulerende maatregelen van de Chinese en Indiase overheden.
Vooral de kleinere Europese PV-fabrikanten komen hierdoor druk te staan. De onderzoekers van Roland Berger voorzien dan ook een consolidatiegolf via fusies of joint ventures. Grotere bedrijven doen er goed aan hun kostenstructuur aan te passen, toegang te verkrijgen tot de beste groeimarkten en voldoende kapitaal te vergaren.