Your cart is currently empty!
Ginaf Trucks in zwaar weer
De Veenendaalse vrachtwagenfabrikant Ginaf Trucks verkeert in grote financiële problemen. Het bedrijf zegt de laatste jaren veel hinder te hebben ondervonden van de teruglopende vraag in de Nederlandse bouwsector. De afgelopen periode heeft het intensief gewerkt aan een verbreding van het productengamma en de afzetmarkten, maar dat heeft het tij niet meer kunnen keren. Twee weken geleden heeft Ginaf faillissement aangevraagd. Daarnaast kijkt het naar een doorstart. ’Er is genoeg potentieel aanwezig, alleen ontbreekt het aan werkkapitaal‘, aldus directeur Henk Weijman, die hoopt op korte termijn een nieuwe investeerder te kunnen presenteren.
De geschiedenis van Ginaf begint in 1933, als Evert van Ginkel een autohandel opzet in het Gelderse Ederveen. Na de oorlog stapt hij in kiepwagens en gaat hij A-Fords ombouwen tot landbouwtractoren. Onder Van Ginkels zoons specialiseert het bedrijf zich in de jaren vijftig, zestig en zeventig in het reviseren van legermaterieel met nieuwe Daf-componenten. In 1980 brengt het de eerste truck op de markt die geheel bestaat uit nieuwe onderdelen. De revisieactiviteiten schakelt Ginaf vervolgens steeds verder terug om zich uiteindelijk volledig te focussen op nieuwbouw. Al sinds de jaren zeventig is er een nauwe samenwerking met Daf, dat niet alleen componenten levert maar ook als service- en verkooppartner optreedt en veelvuldig ombouwwerkzaamheden laat uitvoeren.
Vanaf 1978 maakt Ginaf zijn trucks in Veenendaal. Het onderdelenmagazijn en de serviceafdeling zitten nog altijd in Ederveen en daarnaast in Arnhem en Utrecht. Deze ondersteunende activiteiten vallen sinds 1992 echter onder een aparte bv. Het is onbekend wat een eventueel faillissement precies betekent voor dit Ginaf Service, waarvan bekend rallyrijder Wuf van Ginkel directeur is.