Kort nieuws

NXP bouwt compleet v2x-platform met Hitachi

Nieke Roos
Reading time: 1 minute

NXP gaat met Hitachi Solutions werken aan een compleet v2x-platform voor gegevensuitwisseling tussen voertuigen onderling en met de wegkant. In eerste instantie richten de twee zich op de 760 MHz-frequentieband die ze voor dergelijke communicatie gebruiken in Japan. Doordat de oplossing ook de 5,9 GHz-band ondersteunt, kunnen ze met een enkel, herbruikbaar ontwerp eenvoudig de stap zetten naar Europa, Korea en de VS.

Brein is de SAF5400 van NXP, volgens de halfgeleiderfabrikant ’s werelds eerste automotivegekwalificeerde eenchipmodem voor dedicated short-range communications (dsrc). De chipset combineert een schaalbare architectuur met geavanceerde beveiliging, rfcmos-technologie en softwaregedefinieerde radio. NXP zet er een eigen processor naast en Hitachi stapelt er zijn v2x-softwarestack bovenop. Hiermee kunnen automakers snel eigen oplossingen ontwikkelen, bijvoorbeeld voor boordcomputers of telematicamodules.

V2x laat auto’s om de hoek ‘kijken’ en realtime communiceren met andere voertuigen en wegkantsystemen, met een lage latency. Allemaal belangrijke ingrediënten voor veiligheidskritieke toepassingen zoals automatische noodstops en treintjerijden. De technologie heeft bovendien een bereik van meer dan een kilometer, zelfs in gebieden zonder cellulair netwerk. Auto’s uitrusten met v2x-functionaliteit vergt echter uitgebreide en dure voorontwikkeling van elektronica. NXP en Hitachi bieden daar nu een kant-en-klare oplossing voor.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one for only €15 and enjoy all the benefits.

Login

Related content