Tools&Toys

Qt-versie 4.8 neemt kopzorgen rond OpenGL-threads weg

Pieter Edelman
Reading time: 1 minute

Nokia heeft versie 4.8 van de kruisplatform-C++-toolkit Qt uitgebracht. Voor ontwikkelaars die met Qt ontwikkelen, zijn de wijzigingen in deze nieuwe versie bescheiden. De belangrijkste verandering is de vervanging van de GUI-abstractielaag die Qt-aanroepen vertaalt naar de native implementatie: deze Qt Platform Abstraction maakt het makkelijker om de toolkit over te zetten naar nieuwe windowingsystemen. Een port naar het Rim-platform is al gedemonstreerd. Daarnaast zijn er onder de motorkap aanzienlijke prestatieverbeteringen aangebracht in de bestands-I/O.

Toch zijn er ook verbeteringen en toevoegingen voor de gebruikers. Zo is het threadingbeheer van OpenGL vereenvoudigd. Ontwikkelaars hoeven zich geen zorgen meer te maken over het opzetten van gelijktijdige OpenGL-threads en de main thread hoeft niet meer te blokkeren terwijl de GPU zijn werk doet. Ook voor HTTP-aanroepen neemt het Qt-ontwikkelteam zijn toevlucht tot threads: die worden nu standaard in een aparte thread afgehandeld zodat de applicatie niet meer blokkeert terwijl zij op antwoord wacht van de server.

Qt Quick, de declaratieve interfacetaal geïntroduceerd in Qt 4.7, is verder opgepoetst in deze nieuwe versie. Nokia heeft nu kant-en-klare componenten toegevoegd en features zoals right-to-left text, virtuele toetsenborden en pinch-gebieden voor touch-input.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content