Your cart is currently empty!
Slimme fiets uit Brussel rijdt 10 miljoen binnen
In een eerste kapitaalronde heeft de Brusselse startup Cowboy tien miljoen euro opgehaald om zijn slimme e-bike breder in Europa te vermarkten. Het in januari 2017 opgerichte bedrijf lanceerde de fiets afgelopen april in België, had na slechts vier maanden al een miljoen euro omgezet en rondde onlangs de kaap van duizend verkochte rijwielen. Met het verse kapitaal wil het uitbreiden en de markt op in onder meer Nederland, Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland. Tot de bijkomende investeerders behoren oprichter Harold Mechelynck van betaaldienst Ogone, medeoprichter en cto Francis Nappez van Blablacar en cto-oprichter Oscar Salazar van Uber.
‘Tien miljoen ophalen is vrij uitzonderlijk voor een eerste kapitaalronde in België. De stijgende vraag naar onze elektrische fietsen bewijst dat we een goed alternatief aanbieden voor de klassieke elektrische fietsen’, verklaart Cowboy-ceo Adrien Roose, die het bedrijf oprichtte samen met Tanguy Goretti en Karim Slaoui. ‘Met deze investering willen we ons team uitbreiden met vijftig nieuwe werknemers, meer inzetten op onderzoek en ontwikkeling en uitbreiden naar andere Europese steden.’
De e-bike van Cowboy biedt intuïtieve motorondersteuning die zich aanpast aan de rijstijl van de bestuurder. Ingebouwde sensoren meten snelheid en koppel en de aandrijving geeft zelf extra vermogen op belangrijke momenten: bij het beginnen trappen, bij het versnellen of op een helling. Op een volle batterij is het bereik zo’n vijftig kilometer. Opladen duurt slechts tweeënhalf uur.