Your cart is currently empty!
Tomtom zet transformatie van hardware naar diensten door
Met 265 miljoen euro heeft Tomtom afgelopen kwartaal nagenoeg dezelfde omzet geboekt als een jaar geleden, maar de inkomsten verschoven wel van de Consumer- en Licensing-onderdelen naar de Automtive- en Telematics-takken. De winst maakte daarbij een sprong maakte van 2,5 naar 12,2 miljoen euro. ‘Onze brutomarge blijft zich verbeteren door de dalende afhankelijkheid van hardwareproducten en de groei van terugkerende content- en servicebusiness’, concludeert ceo Harold Goddijn dan ook.
De daling bij de licentieafdeling past overigens niet in dit plaatje en is een trendbreuk met de afgelopen tijd: de omzet daalde hier van bijna negenendertig miljoen euro vorig jaar naar drieëndertig miljoen nu. Tomtom verklaart dat uit een eenmalig effect van vijf miljoen euro vorig jaar. Zonder dit effect zou de omzet nagenoeg gelijk zijn. De consumententak zag de omzet met vijf procent dalen tot 157 miljoen euro. Volgens Tomtom is dat nog steeds een gevolg van dalende verkopen van navigatiekastjes.
De Automotive-inkomsten stegen van 26 miljoen naar 35 miljoen euro. Dat kwam vooral door toegenomen volumes in de bestaande contracten. De Telematics-business steeg van vijfendertig naar veertig miljoen euro, waarbij de abonnementsinkomsten stegen terwijl de hardwareverkopen daalden. Er kwam dan ook een recordaantal van 27 duizend nieuwe abonnees bij, waardoor het totaal nu de 650 duizend overstijgt.