Kort nieuws

TU Delft experimenteert met draadloos oplaadbare fiets

Nieke Roos
Reading time: 2 minutes

De TU Delft heeft het eerste draadloos-laadpunt gepresenteerd voor elektrische fietsen. Op een magnetische tegel in het op zonne-energie werkende station is een onderzoeksfiets te plaatsen die is voorzien van een dubbele standaard met een kleine spoel. Via deze spoel wordt het rijwiel direct opgeladen. Dit duurt niet langer of korter dan met een stekker. De gebruiker kan de status volgen op een scherm in het station of op zijn mobiele telefoon. Behalve een draadloos-laadpunt zijn er ook ‘gewone’ aansluitingen (48 V dc en 230 V ac) voor vier elektrische fietsen en een elektrische scooter.

Het laadstation wekt zijn eigen stroom op met behulp van acht zonnepanelen. Deze hebben een totaal piekvermogen van 2,3 kW. In een eigen accu kan het station bovendien 10 kWh aan zonne-energie opslaan. Daarmee kan het autonoom functioneren, bijvoorbeeld op bewolkte dagen. De verwachting is dat de panelen in de winter genoeg energie zullen leveren om de elektrische fietsen en de scooter te voorzien van stroom. Het overschot van de zomer gaat naar het elektriciteitsnet.

Het station fungeert ook als proeftuin voor verder onderzoek. De afgelopen twee jaar zijn tien studenten afgestudeerd op het project. Een student van Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica heeft een gelijkspanningssysteem ontworpen en een systeem gemaakt voor het draadloos laden, een ander heeft de opbrengsten en positie van de zonnepanelen berekend en een student van Industrieel Ontwerpen heeft getekend voor de constructie van het station.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one for only €15 and enjoy all the benefits.

Login

Related content