Nieke Roos
20 April 2018

Brussels Airport Company en het Vlaamse ov-bedrijf De Lijn hebben 2getthere uitgekozen om zelfrijdende bussen te ontwikkelen voor luchthaven Zaventem. De elektrische grt-voertuigen (group rapid transit) van het Utrechtse bedrijf gaan autonoom bezoekers, reizigers en werknemers vervoeren tussen het vliegveld en de langparkeerplaats, in volledig gemengd verkeer. Als alles naar wens verloopt, zullen de bussen vanaf 2021 inzetbaar zijn.

In 2015 hebben Brussels Airport Company en De Lijn een principesamenwerking gesloten om zelfrijdende shuttles in te zetten op de luchthaven. Verder studiewerk heeft uiteindelijk geresulteerd in de definitie van dit proefproject. Hierop hebben vijf constructeurs ingeschreven, van wie 2getthere nu als beste uit de bus is gekomen.

2getthere_grt_Brussel
Naar verwachting zullen de grt-voertuigen van 2getthere vanaf 2021 autonoom passagiers gaan vervoeren op luchthaven Zaventem.

Het eerste deel van de opdracht omvat de ontwikkeling en het grondig testen van de technologie tot midden 2020. In het najaar van 2019 houdt 2getthere de eerste voertuigproeven op de eigen terreinen in Utrecht. Met goed gevolg komt de eerste zelfrijdende bus rond nieuwjaar 2020 naar Zaventem voor verdere testritten op de luchthaven. Voor dit tweede deel richten de partners een testtraject in op de Brucargo-bedrijvenzone.

Tijdens de twee jaar durende eerste fase kunnen Brussels Airport Company en De Lijn alle nodige veiligheidstests uitvoeren in verschillende weersomstandigheden en verkeerssituaties. Er zullen dan nog geen bezoekers, passagiers of personeelsleden meerijden. Bij een positieve evaluatie kunnen de opdrachtgevers beslissen om de zelfrijdende shuttle vanaf 2021 effectief in te zetten.

Bits&Chips event Save the date

‘Vlaanderen neemt een voortrekkersrol op’, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. ‘In andere landen rijden er al enkele voertuigen zonder chauffeur, maar dat is vaak in een eigen bedding met een steward aan boord. Hier is het de bedoeling dat de zelfrijdende shuttle autonoom over de openbare weg navigeert. Dit is spitstechnologie die echt tot de verbeelding spreekt.’