Pieter Edelman
26 May 2010

3D-televisies laten robuuste verkoopcijfers zien, maar blijven voorlopig nog maar een fractie van de totale tv-markt uitmaken, denkt marktonderzoeker Isuppli. In de VS was 4 procent van de verkochte tv‘s in het eerste kwartaal in staat om diepte weer te geven. Dit jaar zullen er in totaal 4,2 miljoen 3D-tv‘s hun weg vinden naar de consument, schat de marktonderzoeker. Ter vergelijking: alleen al de markt voor lcd-televisies bedraagt dit jaar 170 miljoen stuks. Gebrek aan standaardisatie, beschikbare content en compatibiliteit tussen fabrikanten zijn de grootste hobbels in adoptie.

Volgend jaar verdriedubbelt het aantal verkochte 3D-tv‘s tot 12,9 miljoen; het jaar erop ziet een verdubbeling. Gemiddeld komt de jaarlijks groei tot 2015 uit op zo‘n 80 procent: in dat jaar worden er 78,1 miljoen 3D-tv‘s verkocht, denkt Isuppli. Vooral Europa, de VS en Japan zullen dit jaar toestellen met 3D-weergave afnemen.

Vorig jaar werd 3D al in de Blu-Ray-standaard opgenomen. Andere standaarden, zoals de HDMI-interface, werken echter nog aan de uitbreiding met de derde dimensie. Dat is een extra reden voor consumenten om geen 3D-tv te kopen. Daarnaast is er nog beperkte content beschikbaar, hoewel leveranciers de handen ineen hebben geslagen om 3D-content te verzorgen.

3D-tv‘s werken voorlopig nog met dure actieve brillen. Ook dat is op dit moment een drempel voor de consument. Fabrikanten leveren weliswaar een of twee exemplaren mee met een tv, maar als er meer personen van een 3D-film willen genieten, moeten er extra brillen worden aangeschaft. En de kans is groot dat ze niet werken met de tv van de concurrent.