4 February 2016

Amazon is in China een productieteam voor Liquavista-displays aan het samenstellen, schrijft Good E-reader op basis van een reeks vacatures van het bedrijf. Volgens de vacatureteksten zal het Chinese team nauw samenwerken met de vestiging in Eindhoven, waar de technologie ontwikkeld wordt. Wat Amazon precies van plan is met de electrowetting-displays, is nog steeds onduidelijk, maar in de vacature heeft het bedrijf het over een ‘revolutionaire nieuwe displaytechnologie die de manier zal veranderen waarop we met mobiele devices interacteren.’

Liquavista werd in 2006 uit Philips uitgesponnen om de electrowetting-displaytechnologie te vermarkten. Hierbij wordt gekleurde olie in een pixel onder invloed van een spanning uitgesmeerd over de bodem of juist naar naar de zijkant gedrukt. Hiermee zijn in principe zuinigere en heldere displays te maken dan lcd.

Tot nog toe heeft de technologie nog niet de weg naar een commercieel product gevonden. Aanvankelijk mikte Liquavista op monochrome ‘vrije-vorm’-displays om elektronica te voorzien van verkleurende oppervlakken of gesegmenteerde displays. Toen het niet lukte om daarmee business op te bouwen, verlegde het de aandacht naar reguliere monochrome en later kleurendisplays, met name gericht op de opkomende markt voor e-readers. Ook hier wist het geen klanten voor zich te winnen. In 2011 nam Samsung Liquavista over met het oog op de ontluikende tablet-markt en vormde het Eindhovense bedrijf om tot Europees r&d-centrum voor displays.

Twee jaar later wilde het echter weer af van Liquavsita en ging het bedrijf over aan Amazon. Sindsdien houdt het bedrijf de kaken stijf op elkaar over verdere ontwikkelingen.