Pieter Edelman
24 May 2012

Hans van der Hoek is opnieuw CEO geworden van UT-spin-off Ambient Systems. Van der Hoek stond in 2007 en 2008 ook al aan het roer bij de draadloze-sensorspecialist, maar stapte destijds op wegens een meningsverschil over de koers van het bedrijf. Op verzoek van de aandeelhouders gaat hij nu opnieuw een poging doen om zijn koers door te voeren.

’Ik vond toen dat Ambient unieke technologie heeft, die superieure vormen van draadloze sensornetwerken mogelijk maakt. Niet alleen in technisch opzicht, maar vooral ook commercieel. [In 2007] waren de oprichters nog niet toe aan de strikte focus die ik wilde aanbrengen en heb ik mij dus teruggetrokken‘, laat Van der Hoek in een e-mail weten. ’Ik zag [nu] wat ik in 2007 ook zag: superieure technologie ondersteund door een zeer gedreven team, echter met onvoldoende focus. Mijn aanpak is namelijk in de kern heel eenvoudig: kies een segment waar je weet dat jouw technologie zichzelf ten minste tien keer terugbetaalt, spits je productonwikkeling toe op het bedienen van dit segment, zorg dat je de leider wordt in dit segment en spring daarna pas door naar het volgende segment.‘

De nieuwe CEO wil zich vanuit deze optiek gaan richten op de cold chain, de logistieke keten van gekoelde producten. Ambient Systems heeft hierin al een sterke positie verworven. ’We lopen qua product ver voor op de concurrentie. We hebben echter commercieel en relationeel wat schade opgelopen. Ook moeten we ervoor zorgen dat we onze voorsprong niet verkwanselen‘, aldus Van der Hoek.

Om deze ambitie waar te maken, steken de aandeelhouders samen een miljoen aan groeikapitaal in het bedrijf, bedoeld om het softwareteam te versterken en de verkoopactiviteiten uit te breiden. ’Als we onze bestaande klanten beter bedienen, kunnen we alleen al daarmee de omzet verdubbelen‘, zegt Van der Hoek. ’Daarnaast zijn er nog veel partijen die de voordelen van onze producten nog niet hebben ontdekt.‘