Pieter Edelman
29 May 2017

Ampyx Power heeft zijn crowdfundingcampagne afgerond met een eindbedrag van bijna 1,8 miljoen van de beoogde 2,5 miljoen euro. 425 deelnemers deden een investering in het Haagse bedrijf. Sinds 2013 heeft Ampyx in totaal al tegen de zes miljoen euro opgehaald via crowdfunding. De huidige campagne is een aanvulling op een kapitaalronde van twee miljoen euro bij de bestaande aandeelhouders.

Het bedrijf werkt sinds 2009 aan de ontwikkeling van ‘vliegende windturbines’. De zweefvliegtuigen zitten vast aan een kabel en draaien op een hoogte van enkele honderden meters achtjes in de wind. Daardoor trekken ze een lier op de grond uit, waarmee stroom wordt opgewekt. De vliegtuigen zijn goedkoper en efficiënter dan een conventionele windturbine.

Ampyx trapte de crowdfundingcampagne begin april af naar aanleiding van een samenwerking met Eon. Het energiebedrijf gaat een verouderd windpark voor de Ierse kust ombouwen tot testlocatie voor airborne wind power, en Ampyx wordt de eerste klant. De Haagse onderneming is momenteel bezig met de bouw van zijn laatste prototype, dat vanaf volgend jaar in de praktijk enkele honderden kilowatt moet gaan opwekken om de technologie te valideren.

Daarna moet het eerste commerciële model volgen van twee megawatt. Ampyx mikt in eerste instantie op verouderde windparken die niet meer rendabel zijn; de bestaande funderingen kunnen geen moderne windmolens dragen maar zijn relatief goedkoop te upgraden met de Ampyx-systemen.

 advertorial 

The waves of Agile

Derk-Jan de Grood has created a rich source of knowledge for Agile coaches and leaders. With practical tips to create a learning organization that delivers quality solutions with business value. Order The waves of Agile here.