Pieter Edelman
28 January 2013

Het Arnhemse Microflown Avisa heeft een R&D-contract ter waarde van 1 miljoen euro in de wacht gesleept bij Defensie om zijn Mems-gebaseerde situational awareness-systeem geschikt te maken voor gebruik op voertuigen. Het systeem is bedoeld om aan de hand van het geluid razendsnel de locatie te bepalen van schutters, explosies, helikopters en grondvoertuigen. Momenteel wordt het nog statisch geïnstalleerd, maar in het twee jaar durende Whelac-project (Wheeledacoustics) moet het mobiel gemaakt worden voor voertuigen die tot tachtig kilometer per uur rijden. Het belangrijkste probleem hierbij is het wegfilteren van het geluid dat het voertuig zelf maakt.

Microflown Avisa is het op defensie gerichte onderdeel van Microflown, dat de technologie inzet voor allerhande industriële toepassingen. De kern van het bedrijf is een Mems-gebaseerde microfoon die in drie dimensies zeer nauwkeurig het volume en de richting van geluid kan meten. De microfoon bestaat uit drie haaks op elkaar gemonteerde sensoren, die elk één richtingscomponent in kaart brengen. Door meerdere sensoren met elkaar te vergelijken, kunnen geluidsbronnen worden gelokaliseerd.

Aan de basis van de meting liggen twee platina strips die tot een temperatuur van tweehonderd graden Celsius worden opgestookt. Wanneer er lucht over die strips stromen, koelen ze een heel klein beetje af. De lucht zelf warmt door de voorste strip echter een klein beetje op, waardoor de afkoeling bij het achterste stripje iets minder zal zijn. De richting kan dus bepaald worden door te meten welk stripje het meeste afkoelt. Dat gaat aan de hand van de elektrische weerstand tussen de twee strips, die proportioneel aan de luchtstroom verandert door het temperatuurverschil. Een geluidsgolf veroorzaakt afwisselende luchtstromen over de sensor.

De gehele sensor is gevat in een kubusje met zijden van een halve centimeter en gebruikt onder de honderd milliwatt. Anders dan een richtmicrofoon brengt de oplossing het volledige gebied rondom in kaart. Microflown denkt dat de oplossing daarom ook geschikt is voor UAV‘s of soldaten te voet.