Vorige week hebben zeven auto’s automatisch coöperatief gereden op de N205 tussen Haarlem en Nieuw-Vennep. Het betrof de eerste praktijktest met platooning op de openbare weg en tussen het normale verkeer in Nederland. Voorzien van TNO-technologie communiceerden de voertuigen met elkaar, met de wegkant en met slimme verkeerslichten. Met de proef wil de provincie Noord-Holland als wegbeheerder onderzoeken wat de effecten zijn op de veiligheid, de doorstroming en het overige verkeer.

Van alle testvoertuigen heeft TNO verschillende parameters gelogd, zoals hun positie, snelheid, interactie met andere weggebruikers en communicatie met de verkeersregelinstallaties. Met deze gegevens heeft de innovatie-instelling de voor de N205 gemaakte simulatiemodellen gevalideerd. Hiermee zijn de effecten van de adaptieve cruisecontrol en de geavanceerdere coöperatieve variant realistisch te voorspellen. Daarnaast is het mogelijk om veel meer scenario’s op dit en andere wegdelen te onderzoeken.
Als aanvulling op de proef op de N205 gaan TNO en de TU Delft een simulatiestudie uitvoeren voor meerdere wegen. De conclusies hieruit vertalen ze naar het Noord-Hollandse wegennet, met als doel de bredere effecten van coöperatieve adaptieve cruisecontrol inzichtelijk te maken. De resultaten van deze studie verwachten ze in november.