Koen Vervloesem
28 September 2005

Barco wil een sterke speler worden in China en de conversie van analoog naar digitaal die in vele branches bezig is, schept heel wat kansen voor de Kortrijkse beeldspecialist. Dat zijn de twee belangrijkste punten die op 16 september tijdens de derde Barco Analyst & Investor Day naar voren kwamen. Aanwezigen kregen uit de eerste hand informatie over Barco‘s marktpositie en groeipotentieel in verschillende branches en over nieuwe ontwikkelingen en strategieën.

Topman Martin De Prycker zette Barco‘s visie en strategie uiteen in zijn presentatie. De missie is om wereldwijd gebruiksvriendelijke oplossingen in beeldverwerking aan te bieden aan selecte professionele markten. De Prycker legde er de nadruk op dat Barco er bewust voor kiest om niet in alle markten te beginnen. De Kortrijkenaren concentreren zich enkel op sectoren waarin ze denken winst te kunnen maken. Er zijn echter genoeg gebieden waar Barco zijn expertise kan gebruiken. Mensen raken meer en meer afhankelijk van grote hoeveelheden informatie. Het visualiseren hiervan is heel belangrijk voor professionals over de hele wereld.

De Prycker verwacht dat de verticale markten controlecentra, digitale cinema, media en medische toepassingen de komende jaren de grootste bijdrage aan Barco‘s groei zullen leveren. Digitale cinema is op dit moment nog niet ingeburgerd, maar De Prycker verwacht in 2007 een doorbraak. In de andere markten groeit Barco al enkele jaren dankzij de sterke beweging van analoge naar digitale systemen. Geografisch gezien verwacht Barco een grote groei in Azië (vooral China en India), de VS, Canada en het Midden-Oosten. ’In de VS moeten we slim spelen‘, aldus De Prycker. ’We moeten niet proberen te concurreren met de grote spelers.‘

0592812344300
Barco-CEO Martin De Prycker verwacht in 2007 een doorbraak van digitale cinema.

Er zijn drie grote knelpunten die de winst doen stagneren. Ten eerste merkt Barco een prijsdruk door zijn concurrenten. De prijzen gaan nu echter met een redelijke snelheid naar beneden. Ten tweede werkt de dollarkoers het Kortrijkse bedrijf nog altijd tegen. Ten derde investeert Barco heel wat in nieuwe technologieën, maar deze uitgaven aan R&D doen De Prycker en co. bewust.

Om de winst te verhogen heeft Barco enkele strategieën klaar. De beeldspecialist wil meer met een duale marketingbenadering werken: high-end producten ontwikkelen tegen een hoge prijs en mid-end producten tegen een lage prijs. Door de middensegmentproducten aan te bieden kan Barco de markt van geavanceerde systemen beschermen; het aanbieden van high-end producten laat de prijs voor mid-end naar een redelijk niveau dalen. Ook wil Barco op verschillende manieren de kosten van zijn producten verlagen. Het opnieuw ontwerpen met de focus op lage kostprijs kan daarbij helpen, maar ook het kiezen van minder leveranciers, zodat de Kortrijkenaren bij elke aanbieder grotere bestellingen kunnen doen tegen een betere prijs. Als laatste kan productieverplaatsing naar China en India ook heel wat besparen, hetgeen Barco nu al doet.

Op de Analyst & Investor Day benadrukte Jacques Bertrand, die de Aziatische tak onder zijn hoede heeft, dat China belangrijk is voor Barco. Het land is niet alleen een potentiële markt, maar ook een bron van componenten en human resources. Bovendien beïnvloedt China andere Aziatische landen. Aanwezig zijn op de Chinese markt kan helpen om de Aziatische markt te veroveren. De laatste jaren is Barco met een aantal productielijnen sterk gegroeid in China. ’Er is heel wat concurrentie van lokale producenten, die veel goedkoper zijn‘, zegt Bertrand. ’Barco kan dus nooit op prijs winnen, maar heeft wel heel wat andere voordelen zoals een sterk merk, betrouwbaarheid, kwaliteit en kennis door zijn globale aanwezigheid. We moeten producten wel aanpassen aan de lokale markt en waar mogelijk gebruik maken van lokale expertise.‘

Het belang van China zal de komende jaren voor Barco nog verder groeien. De Olympische spelen in Beijing in 2008 en de World Expo in Shanghai in 2010 geven de Kortrijkenaren heel wat mogelijkheden. Het is echter niet alles goud wat er blinkt, aldus Bertrand. Er kleven ook heel wat risico‘s aan zakendoen in China. Zo heerst er nog altijd sociale onvrede over de overheid en leeft China nog in spanning met enkele buurlanden.