28 January 2013

Het bedrijf maakt interactieve, niet in een bestaande categorie te vangen spelproducten. Ze zijn meer dan speelgoed. Ze zetten jong en oud aan tot bewegen. Ze zijn educatief. Ze zijn therapeutisch inzetbaar. Zorg- en onderwijsinstellingen over de hele wereld zijn er verrukt over. NYoyn is pas vier jaar oud, maar heeft al diverse prijzen gewonnen en groeit gestaag. Het geheim? Ontwikkelen in nauw overleg met eindgebruikers, end-to-end-kwaliteitsbeheersing en uitgekiende marketing, aldus directeur-eigenaar Bart van Goch.

Wie de website van NYoyn (spreek uit ’enjoin‘) bekijkt, denkt te maken te hebben met een gevestigde onderneming, pakweg vijftig tot honderd werknemers groot, die een stevige positie heeft opgebouwd als leverancier van educatief spelmateriaal. Duurzame, doordachte producten: Soundsteps, staptegels met geluidseffecten, en Nebula, een aanraakgevoelige wand met leds. De site introduceert ze met gelikte filmpjes: kinderen gaan op in een fascinerend spel met geluid en licht, terwijl professionals uit de zorg en het onderwijs enthousiast commentaar geven. De producten zien er eenvoudig uit, maar wie een beetje verstand van zaken heeft, beseft dat er complexe technologie onder de motorkap zit.

Verrassing: achter deze professionele façade zit een jong bedrijf met slechts vijf werknemers in Nederland en acht in Maleisië. NYoyn is gevestigd op de bovenste etage van het Klokgebouw op Strijp-S, het bruisende centrum van creatief Eindhoven. Mooie locatie voor een onderneming die speels design, hoge gebruikswaarde en degelijke technologie combineert in haar producten. We spreken directeur-eigenaar Bart van Goch, die, na vijftien jaar actief te zijn geweest in commercie en marketing in de bouwwereld, in 2008 besloot NYoyn op te richten.

NYoyn Bart van Goch
’Onze producten zijn honderd procent Nederlands: alle partners zitten in de Brainport-regio‘, aldus Bart van Goch, directeur-eigenaar van NYoyn.

Hoe kwam je op het idee: interactieve spellen met beeld en geluid?

’Vier jaar geleden viel een aantal puzzelstukjes op hun plek. Ik heb een dochter met het syndroom van Down en ontdekte dat in de inrichtingen waar ik haar heen bracht het therapeutisch materiaal hopeloos verouderd was. Thuis hebben we Nintendo‘s en Ipads, daar stond les- en spelmateriaal uit de tachtiger jaren. Dat is toch bizar? Ander signaal: de overheid ging de strijd aan met obesitas en maakte geld vrij voor het stimuleren van beweging. Nog een: serious gaming begon op te komen. Dit soort triggers zette me aan het denken. Ik wilde iets doen met ’spelenderwijs leren‘ en dacht aan een intelligente speelomgeving voor kinderen met een beperking.‘

Techwatch Books: ASML Architects

’Ik kwam in contact met de Creative Conversion Factory, een door Philips, de TU Eindhoven en anderen in het leven geroepen werkplaats die de opdracht had creatieve ideeën om te zetten in levensvatbare productconcepten, hapklaar voor de industrie. Een van de gebieden waarop ze actief waren, was ’intelligent playground‘. Precies wat ik zocht. De CCF stond op het punt te verdwijnen omdat het subsidiepotje leeg was en ik heb na, overigens vrij complexe, onderhandelingen deze activiteit voor een groot deel overgenomen, inclusief een aantal mensen. Zo is NYoyn begonnen.‘

NYoyn Nebula 01

Een vliegende start dus?

’Inderdaad. Met de CCF-talenten konden we onmiddellijk aan de slag. In één jaar tijd, van eind 2008 tot eind 2009, hebben we de Soundsteps ontwikkeld. Ik wist Korein, een grote organisatie voor kinderopvang met honderdvijftig locaties, te strikken om launching customer te worden en mee te helpen bij de ontwikkeling. Dat heeft erg goed gewerkt. Van het begin af aan heb ik gestreefd naar cocreatie, het ontwikkelen en testen van onze producten in nauw overleg met klanten en gebruikers. Daar gaat het namelijk meestal fout.‘

’In november 2009 lanceerden we de SoundSteps op een vakbeurs en we kregen meteen positief commentaar van vakmensen: het was een vernieuwend product, niet zomaar een stuk speelgoed; het voegde echt iets toe. We wonnen er verschillende innovatieprijzen mee. Inmiddels zijn er al honderden van verkocht. De voornaamste markt is onderwijs/kinderopvang. Het product is gebaseerd op een voor massafabricage geschikt platform, bestaande uit de tegels en een geluidsstation met basissoftware, waarop je voortdurend nieuwe applicaties kunt ontwikkelen: nieuwe spellen en versies voor andere doelgroepen, talen en culturen. We zijn de Soundsteps nu internationaal aan het uitrollen.‘

NYoyn Nebula 02

Is ’ontwikkelen samen met de klant‘ jullie vaste werkwijze geworden?

’Ja. We werken altijd samen met gebruikers. Beide partijen profiteren ervan: wij krijgen direct feedback uit de praktijk en de gebruiker krijgt precies het product dat hij wil hebben. We spreken wel van tevoren af wat de inspanningsverplichting van beide partijen zal zijn en leggen dat als een soort contract op één A4‘tje vast. Het is niet vrijblijvend! De praktijk is dat onze klanten al snel zo enthousiast worden dat we ze moeten afremmen; therapeuten zien ongekende mogelijkheden in onze producten, maar we kunnen nu eenmaal niet alles tegelijk.‘

’Ons tweede product, de interactieve muur Nebula, hebben we in 2009 en 2010 ook zo ontwikkeld. In dit geval kwam onze launching customer niet uit het onderwijs maar uit de zorg. De markt bleek te zijn gekanteld: in het onderwijs was geen geld meer, in de zorg wel. We hebben een duurzame samenwerking opgezet met de Libra-zorggroep, beheerder van verschillende revalidatiecentra in Brabant voor kinderen en volwassenen met een lichamelijke, cognitieve en/of auditieve beperking. Een zeer vooruitstrevende organisatie, waarmee we nog steeds uitstekend samenwerken.‘

Is de zorg nu jullie belangrijkste markt?

’In Nederland zeker. Merkwaardigerwijs profiteren wij juist van budgettaire druk op de zorg. De geldstroom neemt af terwijl het aantal cliënten groeit. Zorginstellingen moeten daardoor creatief worden. Met de Nebula kun je een-op-eenzorg vervangen door zorg in kleine groepjes, dus meer zorg met evenveel personeel. De investering is snel terugverdiend en de kwaliteit van de zorg blijft gelijk of wordt zelfs beter. Bezuinigingen in de zorg zie ik dan ook met vertrouwen tegemoet; ze werken juist positief voor ons. Wij hebben voorgesteld een Platform Interactieve Spelbibliotheek op te richten, waar verschillende zorgorganisaties gebruik van kunnen maken. Door deze synergie kunnen de kosten nog verder worden gereduceerd.‘

’In het Verre Oosten, waar we ook actief zijn, ligt het anders: daar is de onderwijsmarkt juist erg belangrijk. We zijn er zeer succesvol met onze Soundsteps en hebben in 2011 een kantoor geopend in Maleisië. Hier passen ontwikkelaars de spellen aan aan de lokale taal en cultuur. We praten er direct met overheden. Onderwijs en zorg zijn daar staatsaangelegenheden en als het je lukt in een land als China binnen te komen, dan leidt dat al snel tot grote orders. De Nebula begint er overigens ook aandacht te krijgen: een klant heeft zojuist een experience centre geopend in Taipei.‘

NYoyn Nebula 03

Maakt NYoyn zijn producten zelf?

’We besteden heel veel uit, maar blijven eindverantwoordelijk en houden de regie. Onze producten zijn honderd procent Nederlands: alle partners zitten in de Brainport-regio. Het zijn nog dezelfde als in 2008. Metatronics bijvoorbeeld, hier in het Klokgebouw, doet de elektronica en ze hebben de interfacing van de Nebula ontwikkeld. Wij assembleren en testen de prototypes. Ideeën voor nieuwe applicaties komen van ons. Ook het ontwikkelen van de software doen we zelf. Wij specificeren, leiden het project en testen het eindresultaat. Bij de fabricage doet NYoyn van ieder product de eindassemblage, systeemtest en verscheping.‘

Hoe komen jullie aan dat professionele image?

’Tja, ik heb nu eenmaal een marketingachtergrond en bij de opstart van NYoyn heb ik de branding nadrukkelijk meegenomen, onder het motto ’als je het doet, moet je het goed doen‘. We werken continu aan onze zichtbaarheid. We hebben een professionele website opgezet en betrekken sociale media erbij. Wij zijn aanwezig op belangrijke beurzen. Maar vooral doen we ongelofelijk ons best het de klanten naar de zin te maken. Mond-tot-mondreclame doet dan de rest.‘

’Onze kwaliteitsbewaking gaat zeer ver, end-to-end. Producten worden in Eindhoven, vóór verscheping, volledig in elkaar gezet en getest, daarna uit elkaar gehaald en verstuurd met onze eigen logistieke partner; dan weten we zeker dat alles goed aankomt en, als dat niet zo is, wie we erop aan kunnen spreken. De installatie is een kwestie van in elkaar zetten en de stekker in het stopcontact steken, dan werkt het. Als er problemen zijn met een product in het veld, lossen we die direct op, meestal binnen een uur.‘

Hoe ziet jullie toekomst eruit?

’We kunnen voorlopig vooruit met de bestaande productreeks: nieuwe applicaties, aanpassingen aan lokale omstandigheden. Ook nieuwe markten: naast Europa en het Verre Oosten zijn we voorzichtig bezig in het Midden-Oosten en Amerika. We zijn in gesprek met zorgbestuurders over hoe onze producten kunnen worden ingezet bij de komende vergrijzing van onze maatschappij. We denken aan andere doelgroepen, bijvoorbeeld bedrijven, die onze producten willen gebruiken voor serious gaming. En: we denken aan nieuwe producten. Er is nog genoeg te doen.‘