Nieke Roos
16 April 2013

Samen met het Deense Blip Systems heeft advies- en projectmanagementbureau NPC uit Utrecht 22 sensoren geïnstalleerd op het NS-station van Groningen. Met de Bliptrack-oplossing hebben de partners vervolgens gedurende acht weken reizigers anoniem geregistreerd aan de hand van de Bluetooth- en Wifi-signalen die hun smartphones en tablets voortbrengen. De verzamelde gegevens zijn versleuteld waardoor een toestel niet is te relateren aan zijn eigenaar. Doel is de passagiersstroom in kaart te brengen, om deze te kunnen optimaliseren en opstoppingen te verminderen. De installatie in Groningen is de eerste van een aantal geplande proeven in het kader van het Smart Station-programma.

Blip heeft expertise opgebouwd in het meten van passagiersstromen en rijen wachtenden op luchthavens en wegennetten. Treinstations ziet het als een zeer interessante nieuwe markt met groot potentieel, aldus CEO Peter Knudsen. ’We hopen dat door Bliptrack verzamelde en vervolgens door deskundigen geanalyseerde gegevens ook op stations een oplossing kunnen bieden voor aan de reizigersstroom gerelateerde problemen en kunnen zorgen voor een hoger comfortniveau en een efficiënter gebruik van hulpmiddelen.‘