De Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij investeert een onbekend bedrag in de opportunity charging-business van het Bestse Heliox. Met dit systeem kunnen elektrische stadsbussen hun accupakket volautomatisch opladen in de luttele minuten wachttijd bij de eindhalte. VDL Bus & Coach leverde onlangs in Zweden de eerste elektrische bus voorzien van dit systeem. Met de investering wil Heliox uitbreiden op de Europese markt.
Het systeem is interessant voor Europese bussenbouwers omdat ze daarmee beter kunnen opboksen tegen de Chinese concurrentie. Een belangrijk deel van de kosten van een elektrische bus wordt gevormd door het accupakket, en Chinese fabrikanten hebben op dat gebied een concurrentievoordeel. Met het Heliox-systeem hoeft het accupakket slechts een enkele dienstronde mee in plaats van de hele dag. Doordat de accu veel kleiner kan zijn, wordt de bus weer een stuk goedkoper. Bovendien blijft er aanzienlijk meer ruimte over voor passagiers.
Het systeem wordt op het moment uitgerold in Nederland, Duitsland en Scandinavië. Ondertussen richt het bedrijf, dat de technologie samen met het Duitse Schunk en Alliander-dochter Allego ontwikkelde, zich ook op andere toepassingen zoals elektrische trucks en automatische voertuigen in containerhavens.