Paul van Gerven
18 oktober

De Europese Commissie trekt de komende jaren miljarden euro’s uit voor de ontwikkeling en productie van accu’s. Volgens de Financial Times komen er vijf soorten financiering beschikbaar: volledige overheidsfinanciering van accuresearch door lidstaten wordt toegestaan (mits samen met andere EU-landen), er wordt tweehonderd miljoen euro voor batterij-r&d gereserveerd in Horizon 2020, achthonderd miljoen euro komt beschikbaar voor subsidiëring van pilotproductielijnen en het wordt mogelijk te putten uit EU-fondsen voor regionale ontwikkeling voor de bouw van fabrieken. Deze laatste pot is gevuld met 22 miljard euro.

De afgelopen weken kwamen er uit Duitsland al berichten dat de accu-industrie op genereuze steun van Berlijn en Brussel kan rekenen. De EU en de Duitse overheid beschouwen accutechnologie van strategisch belang, gezien de transities naar elektrisch rijden en duurzame energie. De eerste stap om Europa een toontje te laten meeblazen in deze industrie, werd vorig jaar gezet met de oprichting van de EU Battery Alliance. Deze week toonde verantwoordelijk eurocommissaris Maroš Šefčovič zich tevreden over de vooruitgang die dit samenwerkingsverband heeft geboekt.

Lithium Werks tekende dinsdag 16 oktober een investeringsovereenkomst voor de bouw van een gigafactory in China.

Ook het Nederlandse Lithium Werks zou best in Europa of Nederland willen produceren, heeft oprichter Ruud Koolen aan de pers verteld. Maar de procedures duren hem hier veel te lang. Zijn eerste fabriek komt mede daarom in de Chinese Yangtze-delta te staan. Een andere reden om deze locatie te kiezen onthulde Koolen woensdag in het tv-programma De Wereld Draait Door: hij wil van de Chinezen leren hoe je dat soort fabrieken bouwt en runt.