Nieke Roos
13 september

Afgelopen dinsdag heeft Zwolle ’s werelds eerste fietspad van (gerecycled) kunststof in gebruik genomen. Behalve circulair is de Plasticroad ook slim: verschillende sensoren, onder meer van de Brusselse startup Zensor, meten wat er met en in de weg gebeurt, zoals de temperatuur, de belasting en het aantal fietspassages. In november volgt een tweede pilot in Giethoorn, die andere eigenschappen gaat testen.

De Plasticroad is een mogelijke oplossing voor het overschot aan kunststof afval: het dertig meter lange fietspad in Zwolle bevat evenveel gerecycled plastic als 218 duizend bekertjes of 500 duizend flesdoppen. Door de modulaire prefab elementen is het ook een manier om sneller een weg aan te leggen, met minder overlast en minder CO2-uitstoot. De holle constructie weet bovendien goed raad met overtollig regenwater. Wegenbouwer KWS kwam drie jaar geleden met het idee, waarna kunststofspecialisten Wavin en Total aanhaakten om het door te ontwikkelen tot een daadwerkelijk product.

In Zwolle heeft Zensor sensoren geïnstalleerd die de vervorming, stabiliteit, waterhuishouding en veroudering van het fietspad monitoren. De gegevens uit de pilot zijn te gebruiken om een echte slimme weg te maken, die bijvoorbeeld laat weten als hij toe is aan reparatie. Of die aangeeft dat het glad is en dat de gemeente moet komen strooien.

Zensor ontstond in 2013 als spinoff van de Vrije Universiteit Brussel. Het bedrijf maakte snel naam met zijn technologie om corrosie te detecteren op de fundering van offshore windturbines. Vanuit deze expertise is het in de loop der jaren uitgegroeid tot een specialist in de monitoring van industrie-assets. Tegenwoordig bedient het klanten in verschillende sectoren, waaronder infra en petrochemie.

De door de provincie Overijssel en de betreffende gemeentes gesteunde pilots in Zwolle en Giethoorn lopen in principe vijf jaar. Ondertussen gaan de Plasticroad-partners op zoek naar nieuwe locaties voor volgende proefprojecten om andere toepassingen te kunnen uitproberen. Daarbij denken ze aan parkeervakken, perrons en trottoirs.