Bits&Chips

CIMSOLUTIONS breidt opleidingsprogramma uit

17 april 2018 

Advertorial - Learn, create and make it work. Dat is de slogan van ICT-dienstverlener CIMSOLUTIONS. Leren staat hier voorop, al sinds de oprichting van het bedrijf in 1992. Het bestaande opleidingsprogramma is nu flink uitgebreid: per rol zijn er inmiddels minstens dertig opleidingsmogelijkheden. Coördinatoren Rick de Jong en Mark Bokhorst helpen mede met het maken van de juiste keuzes.

Bij CIMSOLUTIONS gaan ze voor duurzaamheid op werkgebied. ‘Ons bedrijf is gebouwd op persoonlijke aandacht’, vertelt Mark Bokhorst (33), field- en accountmanager bij de ICT-dienstverlener. ‘Dat houdt onder andere in dat we mensen verder helpen naar een volgende opdracht door in te spelen op een veranderende markt. Momenteel merken we dat klanten graag zien dat onze medewerkers veel actuele en onderscheidende certificaten en trainingen op hun cv hebben staan en dat ze daarmee beschikken over de meest recente kennis en ervaring. Daar spelen wij met ons vernieuwde opleidingsprogramma op in. Hier ben je namelijk regisseur van je eigen carrière. En dat motiveert, want zelf het voortouw nemen bij je ontwikkeling is leuk. Je doet dat niet alleen, want we beginnen met coachen zodra iemand bij ons over de vloer komt voor het eerste gesprek. Wij bieden dus duurzame begeleiding.’

Zijn collega-fieldmanager Rick de Jong (40) vult aan: ‘Mensen zijn hier altijd bezig: bij de klant of op kantoor voor interne kennisontwikkelingstrajecten of certificeringen. Wij zijn een dynamische organisatie, hier leer je dagelijks van elkaar. Duurzaamheid houdt ook in dat je geen carte blanche krijgt. Je ontwikkelt je aan de hand van je personal development plan. Daarvoor werken we met het T-shape model: het verticale deel staat voor de verdieping in je eigen vakgebied en het horizontale deel laat zien dat je ook aansluit bij andere vakgebieden. Iemand kan bijvoorbeeld software engineer zijn en tegelijkertijd goed in software testen. Of als embedded programmeur veel van elektro-regeltechniek en van projectprocessen weten. Die ontwikkeltrajecten zaten al in ons opleidingsprogramma. Onlangs hebben we daar onder andere een uitbreiding van de reeds aanwezige soft skills trainingen, e-learning-mogelijkheden en deelname aan evenementen en vakverenigingen aan toegevoegd. Het geheel noemen we nu onze opleidingsmatrix.’

Exponentieel

CIMSOLUTIONS levert hoogwaardige ICT-diensten en -oplossingen voor bestuurlijke, administratieve, technische en industriële automatisering. Klanten komen uit het bedrijfsleven, de overheid en semioverheid en bevinden zich in branches zoals de industrie, embedded software en innovatie (R&D), productontwikkeling, elektronica, multimedia en softwareontwikkeling. Het klantenportfolio is de afgelopen jaren sterk uitgebreid, zowel bij bestaande opdrachtgevers als door het aantrekken van nieuwe klanten.

‘De vraag naar onze diensten stijgt exponentieel’, zegt De Jong. ‘We hebben dringend behoefte aan medewerkers, voor alle functies, op alle niveaus en van alle leeftijden. Nieuwe collega’s die in het verleden weinig kansen hebben gekregen om opleidingen te volgen zijn vaak heel gretig als ze zien wat de mogelijkheden bij ons zijn. Per rol heb je vaak meer dan dertig opleidingsopties tot je beschikking en doorgaans richt een medewerker zich op meerdere rollen. Wij bieden de nodige structuur en helpen met kiezen.

Medewerkers krijgen een bonus als ze een certificaat halen. Die bonus is er ook voor mensen die eigen tijd en energie steken in kennisdeling via de special interest groups bij CIMSOLUTIONS, ofwel SIG’s. Bokhorst: ‘Daarmee benadrukken we hoe belangrijk we het vinden om te leren en kennis te delen en tonen we onze waardering voor degenen die hiermee aan de slag gaan. Binnen ons bedrijf is het heel gebruikelijk om contact op te nemen met een collega uit een ander vakgebied of iemand die al eerder een bepaalde opleiding heeft gevolgd. We houden regelmatig informele bijeenkomsten op onze vestigingen, collega’s geven dan lezingen over de opdrachten waar ze aan werken. Zo breng je mensen weer op ideeën om bezig te zijn met hun eigen ontwikkeling.’

CIMSOLUTIONS vindt het uitwisselen van kennis en ervaring belangrijk. ‘Daardoor komen we tot de beste projecten voor de klant. En dat is natuurlijk het uiteindelijke doel.’

Foto: Rick de Jong (l) en Mark Bokhorst hebben samen met het managementteam de vernieuwde opleidingsmatrix ontwikkeld

Kennis delen

CIMSOLUTIONS speelt met de opleidingsmatrix direct in op veranderingen in de markt. ‘Agile is momenteel hot bij klanten’, geeft De Jong als voorbeeld. ‘Bij ons kun je daarom niet alleen gecertificeerd Scrum master worden, maar ook Agile projectmanager of een Agile SAFe certificaat halen. Wij bieden op elk moment dat je instapt de mogelijkheid om verder te groeien. Daarbij bieden we de gelegenheid om onder werktijd te leren, zowel bij de klant als bij CIMSOLUTIONS. Je formuleert dus zelf een stip op de horizon en wij helpen je daar naartoe, binnen de mogelijkheden die er zijn. Maar die zijn er eigenlijk altijd, juist doordat de markt zich voortdurend ontwikkelt.’

Afstudeerders van de universiteit of hbo-opleidingen kunnen bij alle vestigingen aan praktijkopdrachten werken. De voorwaarden hiervoor zijn dat de opdrachten voldoende uitdaging bieden en van nut zijn voor CIMSOLUTIONS. Afstudeerders mogen meteen volop meedoen aan zowel de bijeenkomsten van de SIG’s als de meer sociale events, zoals vorig jaar bij het 25-jarig jubileum toen de medewerkers een weekeinde lang feest hebben gevierd.

‘Vaak komen deze afstudeerders vervolgens via ons trainingsprogramma bij ons werken’, vertelt De Jong. ‘Daarnaast hebben we een intensievere manier van kennis delen opgestart met hbo’s en universiteiten. We geven bijvoorbeeld gastcolleges bij elkaar.’

Het trainingsprogramma duurt twee maanden. De trainees krijgen workshops en presentaties van senior medewerkers en werken aan een praktijkcasus, een opdracht om een product te maken voor een bedrijf. Daarbij nemen De Jong en Bokhorst de rol van klant op zich. ‘Het leukste is dat er altijd een ander resultaat uit komt.’

Sommige nieuwe medewerkers weten precies wat ze willen bereiken, voor anderen is dat minder duidelijk. ‘Junioren en starters zijn vaak nog zoekende, dus die zetten we op de goede weg zodat ze binnen een tot twee jaar een snelle groei kunnen doormaken’, zegt Bokhorst. ‘Senioren en medioren hebben veel ervaring, maar vaak zijn ze niet toegekomen aan het halen van certificaten of ze hebben behoefte aan een tweede of derde carrière-start. Daarom geven wij ze direct de ruimte om opleidingen te volgen. Bij ons kun je vanuit andere vakgebieden instromen, zolang je maar affiniteit hebt met ICT en een hbo- of universitair diploma. Zij-instromers helpen we vervolgens om de benodigde certificaten te halen, zodat zij ook toegang krijgen tot goede klanten en interessante opdrachten.’

Intensieve begeleiding

De focus op intensieve begeleiding leidt ertoe dat medewerkers aanzienlijk sneller stappen kunnen zetten in hun carrière. Ook opdrachtgevers hebben er baat bij, want de begeleiding stopt niet na twee maanden. Om de vaart erin te houden lopen veel opleidingen via e-learning. Daardoor is er altijd wel een moment om te leren. ‘We zijn het hele opleidingsproces aan het digitaliseren, zodat opleidingen aanvragen, erop sturen en het monitoren en behalen van opleidingsdoelen makkelijker en nog leuker wordt. Zelf een opleiding aandragen wordt gewaardeerd. Doordat eigen initiatief wordt beloond, hebben medewerkers meer motivatie en voelen ze meer verbinding met het bedrijf. Het aantal mensen dat uit enthousiasme besluit om in eigen tijd door te leren stijgt.’

De Jong erkent dat het best spannend is om in dienst te treden bij een detacheerder. ‘Maar als je erin gelooft en wij zien het zitten, dan gaan we ervoor. Wij denken vanuit de lange termijn en willen samen investeren in onze groei.’

Bokhorst besluit: ‘Ons doel is om van jou de meest interessante kandidaat te maken voor je huidige en volgende opdracht, voor de duur van je hele carrière.’

CIMSOLUTIONS kort

  • Opgericht in 1992 door directeur Moynul Hossain
  • Hoogwaardige technologische omgeving
  • ISO- en NEN4400-gecertificeerd, CO2-prestatieladder niveau 5
  • Werkt voor grote organisaties en regionale en internationale klanten
  • Zeven Nederlandse vestigingen (waaronder de nieuwe vestiging in Maastricht), één vestiging in Dhaka (Bangladesh)
  • Top Employer ICT 2018, voor de twaalfde keer
  • 300 medewerkers

Abonneer direct op onze nieuwsbrief

abonneren

Digital signal processing

1 oktober - 15 oktober

Eindhoven

C and C++ secure coding

9 oktober - 11 oktober

Eindhoven