28 June 2013

Wat doet Ansem?

’Wij ontwerpen analoge klantspecifieke chips en zorgen via partners ook voor de fabricage, verpakking en het testen van die Asics‘, aldus Stefan Gogaert, medeoprichter, chief strategy officer en chief financial officer. ’Onze klanten zijn voornamelijk grote bedrijven die elektronische systemen maken, vooral uit de machinebouw, de medische sector, en de lucht- en ruimtevaart. Voor hen ontwikkelen we de volgende generatie chip die hen technologisch weer een stap vooruit helpt. Dat doen we vanuit Heverlee met 35 medewerkers.‘

’De meeste van de geïntegreerde schakelingen die we maken, zijn vrij complex en vormen vaak al een systeem op zich. Onze expertise is vrij breed: vanaf het systeemniveau denken we met de klant mee, bepalen we de architectuur en doen we het volledige ontwerp. Onze trackrecord is voornamelijk in draadloze communicatie met laag vermogen, power line-communicatie, powermanagement en alles wat sensorinterfacing en signaalacquisitie is. Het scala aan chiptechnologieën waar wij vandaag in werken, varieert van 0,35 µm tot 40 nm CMos, met daarnaast nog specifieke toepassingen die hogespannings-BCDMos-technologieën gebruiken.‘

Ansem ANS6201

Wanneer en hoe is het bedrijf ontstaan?

 advertorial 

System engineering @ ASML, practices and challenges

During the first online session of the System Architecting Conference, on 25 January, Frank de Lange and Tom Castenmiller (ASML) will address the role of systems engineering and discuss the essences of the roadmapping process, the holistic system design and the product generation process. Register now for free.

’Ansem is opgericht door Jan Crols en mezelf in 1998, als spin-off van de KU Leuven en Imec. Wij waren ervan overtuigd dat er een toekomst weggelegd was voor analoge elektronica. Specifiek waren er voor ons extra kansen omdat net rond die periode de omslag begon waarbij geavanceerde analoge functies niet langer in bipolaire chiptechnologieën werden gemaakt, maar voor het eerst naar de ’digitale‘ CMos-technologieën werden gebracht. Dat maakte dat er een sterke nood was aan extra kennis over hoe analoge hogesnelheidsschakelingen in CMos gemaakt kunnen worden, iets wat we met onze achtergrond van het onderzoek aan de universiteit te bieden hadden.‘

Wat was de belangrijkste uitdaging bij de oprichting?

’We zijn gestart als ontwerpfirma van analoge IC‘s in een periode waar de focus naar digitale chips ging. Bedrijven begonnen wel een duidelijke nood te krijgen om daar ook analoge functies aan toe te voegen, maar om dan daarvoor aan te kloppen bij een startende onderneming van enkele mensen is een grote stap. Vrij snel hebben we het belang en onze unieke kunde in RF-CMos-schakelingen kunnen aantonen en dat maakte toch het gemis aan trackrecord in die eerste periode meer dan goed.‘

Waar hebben jullie de financiering vandaan?

’Bij onze oprichting hebben we steun gehad vanuit de universiteit en vanuit Imec. Dit was eigenlijk vrij eenvoudig. Vergeet ook niet dat onze business, gestart als een ontwerpservice, niet erg kapitaalintensief is. Vrij snel hadden we ons eerste project binnengehaald, een GPS-ontvanger in RF-CMos voor een Japanse klant. Dat zorgde ervoor dat we met een beperkt startkapitaal onze eigen groei verder zelf konden financieren vanuit onze inkomsten.‘

Wat was het belangrijkste obstakel in de eerste jaren?

’De groei. In de jaren 2000 en 2001 was de vraag zo enorm terwijl het aantal afgestudeerden met een specialisatie in analoog ontwerp zeer laag was. We hebben toen tools ontwikkeld om de efficiëntie van onze designflow te verhogen.‘

Aan welke hulp hebben jullie het meest gehad?

’Het meeste leer je van je collega-starters die net iets ouder of groter zijn. Iedereen gaat door dezelfde groeipijnen. Van je peers pik je de meeste bruikbare informatie op. Starten in een bedrijvencentrum, zoals wij hebben gedaan, waar vele jonge maar nog kleine bedrijven samenzitten, was voor ons daarom zeker een stimulerende omgeving.‘

Wat is de belangrijkste les tot nu toe?

’Je moet flexibiliteit en focus hebben. Flexibel omdat de wereld om je heen verandert: internetbubbels, bankencrisis, … En toch moet je gefocust blijven op je eigen sterktes en kun je niet zomaar ingaan op eender welke opportuniteit die zich aandient.‘