Jouri Schoemaker is medeoprichter van en marketeer bij Shake-on uit Delft.

17 June 2016

Shake-on werkt aan een slimme netwerkarmband waarmee dragers contactgegevens kunnen uitwisselen door elkaar de hand te geven. Medeoprichter Jouri Schoemaker vertelt het verhaal van de Delftse start-up.

Een commercial van Budweiser zette Shake-on-initiatiefnemer Babak Heydari aan het denken. De reclame toont twee mensen die proosten met kartonnen bekers. Onder in elke beker zit een chip die ervoor zorgt dat ze op het moment van de toost automatisch vrienden worden op Facebook.

In de zakelijke wereld is het nog veel belangrijker om in contact te komen én te blijven. Het meest gebruikelijke en sterke gebaar bij een nieuwe ontmoeting is de handdruk. Stel nou eens dat er niet meer nodig is dan dat om contacten op te doen. Dat is het idee achter het Shake-on-bandje.

Evenementen kunnen de Shake-on-bandjes uitreiken aan bezoekers. Door elkaar de hand te schudden, wisselen de dragers automatisch basiscontactgegevens uit. De bandjes zijn tevens te gebruiken als toegangsbewijs en om cashless mee te betalen.

Afgelopen november hebben we ons productidee gelanceerd op de Web Summit in Dublin, met meer dan veertigduizend bezoekers ’s werelds grootste tech-event. De organisatie was zo gecharmeerd van onze oplossing dat ze ons ook had gevraagd om alle deelnemers te voorzien van een bandje. Dat was nog niet mogelijk; wel konden we een select groepje een prototype geven om uit te proberen tijdens het event.

Shake on armbandjes 02
De Shake-on-bandjes zoals ze er uiteindelijk uit komen te zien. Ze kunnen worden uitgevoerd in een kleur en met een logo naar keuze.

Bandjes en beacons

In de hardcase aan het siliconen Shake-on-bandje zit een pcb met daarop een bluetoothmodule (met rf) en een accelerometer. Voor de accelerometer hebben we een algoritme ontwikkeld dat een handdruk onderscheidt van gebaren als zwaaien, high-fiven of boksen. Vervolgens gaan we met de bluetoothmodule broadcasten, op zoek naar andere ‘handshakes’. Als we die een of meer hebben gedetecteerd, vergelijken we de bewegingen; bij personen die elkaar de hand schudden, zijn er op specifieke parameters overeenkomsten. Waar we een match hebben volgens ons algoritme, wisselen we het basisprofiel uit.

De Shake-on-app toont direct wie de dragers allemaal hebben ontmoet, waarna ze deze personen kunnen accepteren of weigeren. Bij wederzijdse acceptatie ontvangen ze gegevens als telefoonnummer en e-mailadres. Deze kunnen ze met een druk op de knop importeren in hun mobiel en exporteren naar hun crm-systeem. Los van de app krijgen ze ’s avonds een e-mail met een overzicht van wie ze hebben ontmoet en een link naar het Shake-on-platform, waar ze de personen weer kunnen accepteren of weigeren voor verder contact.

Behalve op de deelnemers richten we ons ook op de standhouders en de organisatoren van evenementen. Deze partijen geven we inzicht in de bezoekersstromen. Standhouders kunnen zo hun return-on-investment meten zonder badges te hoeven scannen en ze kunnen met pushberichten de aandacht trekken van bezoekers. Organisatoren kunnen de Shake-on-oplossing gebruiken voor crowdcontrol en toegangscontrole.

Deze functionaliteit realiseren we met een combinatie van bandjes en beacons die we in de ruimte plaatsen. De beacons fungeren als nodes/basisstations en pikken de door de bandjes uitgezonden signalen op. Zo kunnen we continu realtime monitoren waar bezoekers zich begeven. Ook kunnen we bijvoorbeeld analyseren wat de populairste plekken en de gebruikte looproutes waren.

Shake on componenten 02
Een blik onder de motorkap. De lithium-polymeerbatterij komt ook in het uiteindelijke product; de pcb’s zijn prototypes.

Na de zomer

Babak Heydari bedacht het idee tweeënhalf jaar geleden. Vervolgens is hij met technische man Anton de Bode en ondergetekende Shake-on begonnen. We zijn nu anderhalf jaar aan het ontwikkelen binnen de Yes!Delft-incubator. Al drie keer hebben we gemeend over een half jaar te kunnen leveren. De technische uitdagingen rond de algoritmes en veelzijdige communicatie blijken echter erg groot.

Als start-up willen we snel naar buiten treden met ons idee en met een minimal viable product, om in een vroeg stadium feedback te vergaren van potentiële klanten. Zo kunnen we inzicht krijgen in hun wensen, ons een beeld vormen van de grootte van de markt en kapitaal ophalen om de productie te financieren. Geldschieters willen echter eerst bewijs uit het veld. Ziedaar het kip-of-eiprobleem van start-ups. In ons geval hebben prototypes en intentieverklaringen van klanten geholpen om een eerste pre-seed-investering binnen te halen.

Een andere grote uitdaging is werknemers vinden. De embedded-systeemengineers die wij nodig hebben om ons product te ontwikkelen, zijn schaars. Daarvan studeren er maar enkele tientallen per jaar af in Delft, Eindhoven en Twente, en in deze kleine vijver vissen ook grote partijen. Binnen een half jaar hebben wij al drie keer mensen zien vertrekken omdat zij elders meer zekerheid en salaris konden krijgen.

Desondanks hebben we het oorspronkelijke driemanschap weten uit te breiden met vijf techneuten. Op dit moment zijn we bezig met een tweede investeringsronde om onze productie en team verder op te kunnen schalen. Daarnaast werken we hard aan de prototypes. De vooruitzichten zijn dat we het product na de zomer dan toch echt kunnen gaan inzetten in het veld.

Vanaf dat moment gaat het erom dat we zo snel mogelijk de zakelijke evenementenmarkt veroveren, in zowel binnen- als buitenland. We zijn al benaderd door verschillende organisatoren, waaronder De Week van de Ondernemer en Tedx, en door bedrijven als KMPG en Shell die hun in-house events willen innoveren. Nog interessanter voor ons is dat we aan tafel zitten met congreslocaties als Ahoy en de Jaarbeurs. De Verenigde Staten zijn ons uiteindelijke doel; daar ligt onze grootste potentiële afzetmarkt.

Shake on Ahoy 01

Edited by Nieke Roos