Het Ecorunner-team van de TU Delft is afgelopen weekend als derde geëindigd in de waterstofklasse van de Shell Eco-marathon, waar alles draait om ‘auto’s’ die zo efficiënt mogelijk met brandstof omgaan. Op het circuit in Londen wist het studententeam een verbruik van 648 kilometer per m3 waterstof te halen, omgerekend 2300 km per liter benzine. Het team sleepte daarnaast ook de design award in de wacht.
De winnaar, van de Duitse University of Applied Sciences Stralsund, wist 779 kilometer uit een m3 waterstof te persen. Volgens het Delftse team was die efficiëntie na de eerste twee pogingen ook voor hen in zicht, maar door een strubbeling met een medeweggebruiker is dat uiteindelijk niet gehaald.
De TU Delft was niet de enige die meedeed aan de competitie. Binnen de waterstofklasse zijn de Hogeschool van Amsterdam en Summa College Eindhoven succesvol door de technische keuring gekomen, maar zij hebben niet geracet. Een team van Inholland behaalde plek 28 in de wedstrijd voor verbrandingsmotoren, terwijl de International School of The Hague hier technische goedgekeurd werd. Het Stedelijk Gymnasium Haarlem wist plek 27 plek te behalen bij de elektrische voertuigen, en de middelbare school Ubbo Emmius zag zijn inzending goedgekeurd.
Er is bij de Eco-marathon ook een Urban Concept-klasse waarbij de voertuigen meer weg moeten hebben van een echte auto. Hier wist het Deltion College het beste resultaat te halen, met een achtste plek in de competitie voor branstofmotoren. Hogeschool Windesheim eindigde op plek twaalf in het elektrische klassement. Teams van de Universiteit Twente en de Hogeschool Arnhem en Nijmegen deden mee met een waterstofauto en kregen het technische keurmerk.
