Bestaande radarinstallaties op schepen kunnen gebruikt worden om de hevigheid van de golfslag de komende vijf minuten te voorspellen, concludeert TU Delft-promovendus Peter Naaijen in zijn proefschrift, dat hij afgelopen vrijdag verdedigde. Via een spin-off, Next Wave, moet de technologie binnenkort beschikbaar komen voor de offshore-industrie.
De hoogte van golven is van belang voor allerlei operaties op zee: het hijsen van lasten, landen van helikopters, overstappen van personeel op vast platform, en zo voorts. Om te beslissen of dit soort operaties uitgevoerd kunnen worden, wordt een algemene voorspelling van de zeeomstandigheden gebruikt. Bij slechte condities moeten ze uitgesteld worden totdat de golven weer zijn bedaard.
Maar vaak zijn er ook in slechte omstandigheden minutenlange periodes zonder hoge golven, waarin het werk best uitgevoerd kan worden. De Delftse algoritmes maken het mogelijk om de komende vijf minuten te voorspellen of zich zo’n kans voordoet voor een schip.

Daarvoor is het wel nodig naar de ruwe sensorgegevens te kijken, want de gebruikelijke software richt zich op het detecteren van andere schepen en filtert informatie over de golfslag weg. Next Wave ontwikkelt hiervoor een aftermarket-product dat aangesloten kan worden op de bestaande radar en via een stoplicht aangeeft wanneer de omstandigheden veilig zijn.
Next Wave nam vorig jaar al deel aan het Port Innovation Lab-incubatorprogramma. Op het moment is het aan het proefdraaien op de Noordzee, wat nog tot het einde van het jaar duurt. Volgend jaar moet het systeem daadwerkelijk in de praktijk gebruikt gaan worden.