Karlijn Raats
14 January 2008

Duracar, een R&D-bedrijf uit Heerlen dat zich richt op de automotive industrie, komt in augustus dit jaar met een elektrische bestelwagen op de Nederlandse markt. Duracar maakt eind deze maand de merknaam van de bestelwagen bekend, tot nu toe hanteert het bedrijf de werknaam Innovan.

De bestelwagen, in de eerste plaats voor stadsdistributie, loopt op een elektromotor en is van kunststof. Duracar ontwikkelt twee accupakketten, een waarmee de wagen honderd kilometer kan rijden en een voor 150 kilometer. Innovans snelheid kan oplopen tot 120 kilometer per uur. In maart wil Duracar vijf prototypes gereed hebben om vervolgens met de eerste serie van dertig te gaan testrijden. In augustus wil het bedrijf een serie van 200 tot 300 stuks gaan produceren. Dan is de Innovan te koop voor zo‘n twintigduizend euro.

De Limburgse bedrijven Evisol uit Echt en Centurion uit Roermond leveren het hart van Innovan; de voorlopige accu en het bijbehorende managementsysteem. De eerste Innovan heeft nog een gewone loodaccu, later moet dit een lithiumpolymeerbatterij worden. De motor van de Innovan gebruikt wisselstroomaandrijving. De inverter, het apparaat dat de accustroom omzet in bestuurbare wisselspanning en zo de energiestroom regelt in de wagen, maakt Evisol zelf.

’Je laadt de accu op door een stekker in een gewoon stopcontact te steken‘, zegt John Lodge, CTO van Duracar. ’Het managementsysteem leidt de stroom naar de accu‘s. Op elektriciteit rijden is energiezuinig in de stad, want waar een gewone auto warmte kwijtraakt bij het afremmen, loopt de energie die bij het versnellen in de auto is gegaan, terug naar de accu‘s.‘

 advertorial 

8-bit Microcontrollers Still Anchor the Majority of Embedded Designs Today

They are tiny, but vitally important. The market for 8-bit microcontrollers continues to grow strongly as a key part of the drive to digitalisation, highlighted by the current chip shortages. Read more about Microchip’s 8-bit devices.

Marketingmanager van Duracar, Guido Boosten: ’We moeten nog veel testen en aanpassen. Zowel de accutechniek als de kunststoftechnologie zijn nieuw voor ons. Voordeel van de fabricage in kunststof is dat de mallen waarin de auto‘s vorm krijgen, relatief snel aan te passen zijn. Hierdoor kunnen we in de testfase veranderingen snel doorvoeren. We zijn ook nog aan het kijken welke soort accu het beste is. Doordat grote automotive bedrijven nog niet overgaan op productie voor elektrische wagens, zijn er nog weinig aanbieders. Hierdoor zijn de prijzen voor alle typen accu‘s hoog. We zijn nog op zoek naar een goede prijs-kwaliteitverhouding.‘ Boosten weet dat er in andere landen ook R&D op het gebied van elektrische wagens is. Hij ziet samenwerking met andere bedrijven wel zitten. ’Samenwerking is altijd welkom, ook over de landsgrens. Maar we willen wel graag een klein tot middelgroot R&D-bedrijf blijven en geen enorme fabrieken gaan bouwen‘, aldus Boosten. Duracar wil in 2010 zo‘n twintigduizend exemplaren van Innovan gebouwd hebben.