Pieter Edelman
12 December 2012

Door de opkomst van de tablet zijn e-readers duidelijk over hun piek heen. Dat concludeert marktonderzoeker IHS Isuppli uit zijn laatste cijfers over de de apparaten. Na topjaar 2011 zakten de verkopen dit jaar met 36 procent in, naar een aantal van 14,9 miljoen stuks.

Tussen 2008 en 2010 explodeerde de markt voor e-readers, nadat sommige fabrikanten al jaren met hun producten geleurd hadden. In 2008 werden er wereldwijd 1,0 miljoen e-readers verkocht. In 2010 was dat vertienvoudigd en het jaar erop groeide dat aantal zelfs naar 23,2 miljoen. De tablet-markt blijkt echter een stuk interessanter voor de consument. Dit jaar worden er zo‘n 120 miljoen tablets verkocht.

Volgens Isuppli is het een exemplarisch voorbeeld van de wetmatigheid dat apparatuur voor een specifieke taak door consumenten altijd verdrongen zal worden door multifunctionele apparatuur. Bij e-readers is de situatie echter wel extreem: digitale camera‘s, gps-systemen en mp3-spelers staan onder vergelijkbare druk maar weten tot nu toe te overleven.

Overigens verwacht Isuppli niet dat het nu einde oefening is voor de e-reader. De markt zal blijven krimpen, maar in 2016 gaan er nog altijd ruim 7 miljoen stuks over de toonbank, ongeveer een derde van zijn piek in 2011.

 advertorial 

The waves of Agile

Derk-Jan de Grood created a rich source of knowledge for Agile coaches and leaders. With practical tips to create a learning organization that delivers quality solutions with business value. Order The waves of Agile here.