Nieke Roos
24 October 2018

Sinds begin september pendelt er een zelfrijdende shuttle tussen de parkeerplaats en de ingang van de grotten van Han. Begin deze maand is er een autonoom busje in de buurt van de Leeuw van Waterloo gaan rijden over een traject dat vijf keer zo lang is en technologisch complexer. Het zijn de eerste twee tests met zelfrijdende voertuigen op de openbare weg in België, beide uitgevoerd door het Vias Institute in Brussel.

In Han-sur-Lesse legt het busje een vrijwel recht traject af van ongeveer vijfhonderd meter lang met een kruissnelheid van vijftien kilometer per uur en een topsnelheid van achttien kilometer per uur. Het voertuig van de Franse fabrikant Navya volgt een ingeleerde route en hoeft in principe alleen op gps te rijden. Enkel bij problemen met het gps-signaal valt het terug op de ingebouwde lidarsensoren, die de gebouwen als referentie gebruiken. Deze sensoren detecteren ook voetgangers en andere obstakels.

Vias Navya
In de buurt van de Leeuw van Waterloo rijdt sinds kort een shuttle autonoom rond.

Meer dan duizend mensen hebben ondertussen een ritje gemaakt met de shuttle in Han, onder begeleiding van een steward die op elk moment de besturing kon overnemen. Het busje heeft daarbij weinig technische mankementen gehad. Het heeft talloze voertuigen gekruist zonder problemen en niemand aangereden. Soms is het gestopt voor een voorbijvliegend plastic zakje en enkele malen heeft de begeleider de controle gepakt omdat foutief geparkeerde wagens de doorgang blokkeerden. De huidige technologie laat nog niet toe dat de shuttle zelf obstakels ontwijkt; de volgende generatie zal zelf de vrije ruimte naast een hindernis kunnen berekenen en aan de hand daarvan kunnen inschatten of die veilig is te omzeilen.

In Eigenbrakel onder Brussel rijdt een soortgelijk busje van Navya over een 2,4 kilometer lang traject van de Leeuw van Waterloo tot aan de hoeve van Hougoumont. Dit parcours is een stuk uitdagender: het bevat enkele bochten, is licht glooiend, op sommige stukken veel smaller en er komen niet alleen fiets en voetgangers, maar ook tractoren. De shuttle detecteert al deze weggebruikers en past zijn gedrag hierop aan door te vertragen of zelfs te stoppen als er een botsing dreigt. In tegenstelling tot bij de eerste test rijdt het voertuig niet alleen op gps; onder de bomen positioneert het zich voortdurend met zijn lidarsensoren. Extra uitdaging zijn de vallende bladeren; die moet het niet zien als obstakels waar het voor moet stoppen, maar die moet het juist negeren.

Bits&Chips event Save the date