Nieke Roos
13 November 2012

In de haven van Antwerpen heeft BasF een beveiligingsinfrastructuur uitgerold die botsingen tussen containerheftrucks helpt vermijden. Aan de basis hiervan ligt een positiedetectiesysteem van draadloosspecialist Essensium uit Leuven. Dit houdt de verschillende voertuigen in de gaten en laat een rood licht knipperen en een geluidssignaal klinken in de cabine van wagens die elkaar te dicht naderen. Vervolgens is het aan de bestuurders om in te grijpen.

BasF heeft zijn Antwerpse containerterminal onlangs uitgebreid zodat er meer schepen gelijktijdig kunnen aanmeren. Om deze toename in capaciteit te kunnen behappen, zijn er meer heftrucks nodig. Meer voertuigen die tegelijk aan het werk zijn, betekent echter een grotere kans op botsingen. Daarom is BasF een zoektocht gestart naar een systeem dat dit risico kan verkleinen. Uit de verschillende alternatieven kwam de Leuvense oplossing uiteindelijk naar voren als meest betrouwbare en meest nauwkeurige.

Essensium_Lost
Bestuurders zien een rood licht en horen een geluidssignaal wanneer ze elkaar te dicht naderen.

Essensium vertrouwt op GPS voor de grootschalige lokalisering. Waar geen satellietsignaal beschikbaar is, zet het de eigen Location for Sensor Tracking-technologie (Lost) in. Deze gebruikt een zogeheten Wide-over-Narrowband-RF-implementatie die een hoge betrouwbaarheid koppelt aan een groot bereik, zowel binnen als buiten. Ook de communicatie tussen voertuigen loopt via Lost. Het resulterende systeem heeft een reactietijd van minder dan een kwart seconde.