2 May 2016

Etulipa, de Eindhovense opvolger van Miortech, komt eind dit jaar op de markt met zijn eerste op electrowetting gebaseerde reclameoplossing. Het gaat om een zwart-wit-module van acht bij twaalf centimeter, dat zeven bij elf pixels bevat waarmee letters en karakters gevormd kunnen worden. De modules kunnen ingezet worden om de karakteristieke Amerikaanse changeable copy boards te vervangen.

Etulipa kwam in 2013 voort uit Miortech, dat probeerde om electrowetting-displays in achteruitkijkspiegels te verwerken. Toen dat niet aansloeg, verlegde het de aandacht naar reclameborden. Dynamische reclameborden moeten zeer felle leds gebruiken om in daglicht goed zichtbaar te zijn, wat een groot energieverbruik met zich meebrengt en lichtvervuiling veroorzaakt. Electrowetting-displays kunnen echter net als bedrukt papier met omgevingslicht verlicht worden en toch elektronisch worden aangepast.

Het bedrijf wil de modules vanaf volgend jaar gaan uitrollen in de VS. In 2018 moet een kleurenmodule volgen komen waarmee echte billboards kunnen worden opgebouwd.