Pieter Edelman
11 June 2007

De EU-ministers voor Transport gaan akkoord met het voorstel van de Europese Commissie om Galileo over te nemen van het bedrijfsleven. Waar het geld precies vandaan moet komen, is nog niet duidelijk. Begin mei besloot de commissie tot deze maatregel. Oorspronkelijk zou een consortium van Alcatel-Lucent, EADS, Thales en vijf andere bedrijven het systeem ontwikkelen, maar onderlinge problemen zetten het project op forse achterstand. Begin mei liep de deadline van de EC voor het oplossen van het gekibbel af.

Volgens de transportministers is Galileo een ’sleutelprogramma‘ voor de Europese Unie. Ze geven hun onvoorwaardelijke steun aan elk programma dat het systeem in 2012 operationeel heeft. Het is nu aan de EC om met gedetailleerde voorstellen te komen over het afbouwen van Galileo.

Volgens een recente eurobarometer ziet 63 procent van de Europese bevolking het wel zitten om Galileo te ondersteunen met publieke gelden. 80 procent zegt dat Europa zijn eigen positioneringsysteem moet ontwikkelen.

Galileo web

Het bedrijfsleven was oorspronkelijk verantwoordelijk voor het leeuwendeel van de ontwikkeling van Galileo, maar door onderlinge onenigheid loopt het project jaren vertraging op.

BCe24 save the date