Pieter Edelman
21 June 2018

69 partijen uit Europa en daarbuiten steken de komende drie jaar vijftig miljoen euro in de ontwikkeling van veiligheid, beveiliging en privacy van autonome systemen. Onder de vlag van Ecsel is vorige maand het Secredas-programma (Product Security for Cross Domain Reliable Dependable Automated Systems) afgetrapt bij NXP in München.

De deelnemers gaan zich met name richten op automotive, spoorweg- en medische systemen, en technologieën als radar, lidar en genetwerkte voertuigen. Ze willen hiervoor referentiearchitecturen en methoden ontwikkelen die niet alleen rekening houden met functionele veiligheid en performance maar ook met de nieuwe gdpr/avg-regelgeving. ‘Hiermee kan een enorme stap gezet worden in het vertrouwen van weggebruikers in autonoom vervoer en in gezondheidszorg’, meent projectleider Patrick Pype van NXP.

NXP_referentieontwerp
NXP’s automotive radar

De Ecsel joint undertaking is een partnerschap tussen de Europese Commissie en het bedrijfsleven om technologie te ontwikkelen die relevant is voor de Europese hightechindustrie. De EU draagt bijna 15 miljoen bij aan het programma, de rest van het geld komt van nationale overheden en de industriële partners.

In totaal doen er negen partijen mee vanuit Nederland. Naast NXP zijn dat de gemeente Helmond, NWO, de TUE, de Radboud Universiteit, Holst, Philips, Fastree3d en Ubiqu. Vanuit België doen Imec en de KU Leuven mee.

 advertorial 
Microchip

Device lifecycle management for fleets of IoT devices

Microchip gives insight on device management, what exactly is it, how to implement it and how to roll over the device management during the roll out phase when the products are in the field. Read more. .