Paul van Gerven
12 May 2010

Minister Van der Hoeven (EZ) investeert 15 miljoen euro in technologieontwikkeling voor elektrisch rijden. Haar ministerie heeft tien projecten goedgekeurd die dicht bij marktintroductie staan. Het Formule E-team overziet de uitvoering. Dit samenwerkingsverband van bedrijfsleven, kennisinstellingen en de overheid heeft de opdracht de voorwaarden te scheppen om elektrisch rijden mogelijk te maken. In totaal heeft de overheid 65 miljoen klaarliggen om elektrisch rijden te stimuleren.

Tomtom, TNO, Quipment Group, E-laad.nl en onder meer Renault en Prestige Taxi Centrale ontwikkelen navigatieapparatuur voor de bestuurders van elektrische auto‘s. Deze apparatuur voorspelt de actieradius nauwkeurig en houdt daarbij rekening met het weer, verkeer, route en laadpunten.

Gemco E-trucks, TNO, DAF, Icova en Truckland gaan voor de gemeente Amsterdam een prototype van een plug-in hybride vuilniswagen ontwikkelen. PDE-automotive, Philips Apptech, Drivetrain Innovations werken ook aan de ontwikkeling van een toekomstige stadsvrachtwagen via een prototype van een volledig hybride vuilniswagen.

All Green Vehicles (AGV), Centric Automotive, Drivetrain Innovations, Epyon, NXP, Philips Apptech en de TUE starten een project om de componenten van elektrische/hybride aandrijflijnen te integreren.

In het project ’Betaalbaar en duurzaam elektrisch rijden‘ van Mr Green Holding, Technolution, SP-Innovation, Wetac, de TUD, TNO en Kema wordt een systeem ontwikkeld waarmee de integrale kostprijs per kilometer en de restwaarde van accu‘s kan worden bepaald. Dit kan bruikbaar zijn voor leasemaatschappijen, omdat hiermee bijvoorbeeld de accurate kilometerprijs kan worden berekend.

Sycada, Remotion, Zero Emission Mobility (Zwitserland) en RDM Automotive (Groot-Brittannië) werken aan de verbetering van de batterijen om de actieradius te vergroten. Door Peec Power, MTT en AGV wordt in ’Range Extender Innovations‘ gewerkt aan diverse oplossingen voor het verlengen van de actieradius.

Gear Chain Industrial, Gemco E-trucks en de TUE bekijken hoe voor zware voertuigen energie bespaard kan worden bij de overbrenging van de elektromotor naar de wielen.

Teamwork Technology, Lightweight Structures, WE Engineering, de TUE en Vredestein zijn bezig met een lichtgewicht wielophanging met wielnaafmotor voor een volledige wielmodule.

Gemco E-trucks, Advanced Electromagnetics, Hogeschool Arnhem-Nijmegen en Motio Development werken aan de ontwikkeling van een modulair platform dat als basis zal dienen voor de ontwikkeling van hybride en elektrische auto‘s, van bestelwagen tot zware vrachtwagens.