Nieke Roos
3 juli

Een achterblijvende commerciële marktontwikkeling en strubbelingen aan de top hebben Omniradar de das omgedaan. De curator heeft echter goede hoop op een snelle doorstart.

Afgelopen woensdag heeft de rechtbank Oost-Brabant het faillissement uitgesproken van Omniradar. Dit Eindhovense bedrijf werkt aan een chip die een compleet 60-GHz-radarsysteem integreert. Omdat het product op een test na gereed is, heeft curator Maarten van Ingen besloten de salarissen van het zeskoppige team door te betalen terwijl een kenner van het vakgebied de mogelijkheden voor een doorstart onderzoekt.

‘Het is een redelijk boude stap om de mensen geen ontslag aan te zeggen’, geeft Van Ingen toe. ‘Maar het team is zeer gemotiveerd en het product op zichzelf is zo goed als marktklaar. Geïnteresseerden kunnen gewoon een testkit kopen om het uit te proberen en als het bevalt, kunnen we snel om de tafel. De weg naar een doorstart hoeft dus niet lang te zijn.’

Als het aan Van Ingen ligt, komt die doorstart er ook snel. ‘Er is werk en er is geld om het nog een tijdje uit te zingen, maar het bedrijf staat wel stil. We investeren niet in doorontwikkeling. En het is ook gewoon een bedrijf in nood waar je iets mee moet. Je kunt van de mensen niet verwachten dat ze maar blijven zitten, helemaal niet in de huidige hoogconjunctuur.’

Elmos en Orlaco

De chip waar Omniradar aan werkt, is vrijwel kant-en-klaar; gebruikers hoeven geen complexe microgolf- of rf-bordontwerpen te maken, maar kunnen hun applicatie afbouwen met eenvoudige laagfrequente componenten. Door de eenchipradar te koppelen aan een standaard microprocessor, dsp of fpga kunnen ze direct beginnen met de algoritmes voor de dataverwerking.

De Eindhovense oplossing is minstens een factor tien kleiner dan bestaande radarsystemen en kost ook nog eens minder. Dat opent de deur naar nieuwe toepassingen en markten. Omniradar richt zich onder meer op de automotive-industrie, met toepassingen als afstands- en snelheidsmeting, blindehoekdetectie, brandstofpeiling en parkeerassistentie.

Omniradar start in 2011, met serieel ondernemer Hans Brouwer als ceo en Paul van Zeijl als cto. Voor de productie gaan zij een nauwe samenwerking aan met NXP. In 2014 stapt de Barneveldse zichtspecialist Orlaco in als investeerder, strategisch partner en klant. Twee jaar later verwerft de Duitse automotive-ic-fabrikant Elmos 45 procent van het Eindhovense bedrijf, onder meer door het aandelenpakket van de uittredende Brouwer grotendeels over te nemen. Van Zeijl en Orlaco hebben dan allebei een belang van 22 procent.

Na het vertrek van de ceo lukt het Omniradar echter niet om zijn klantenbestand serieus uit te breiden, ondanks de aanstelling van een vervangende commerciële man. In het najaar van 2017 trekt Elmos bovendien plotseling de stekker uit de nieuwe technische ontwikkelingen waartoe het bij zijn instap opdracht had gegeven, met alle financiële gevolgen van dien. Cto Van Zeijl ziet anderhalf jaar werk in het water vallen en de toekomst van het bedrijf op het spel staan. Hij raakt in onmin met de Duitse grootaandeelhouder en moet afgelopen februari het veld ruimen.

Daarop komt Brouwer terug in beeld. De eigenaars van Omniradar vragen hem en zijn venturepartner Steven Tan om alle opties op een rijtje te zetten. De prioriteiten van Elmos en Orlaco blijken ondertussen echter verschoven: de Duitsers willen niet verder, ook omdat de belangrijke markt voor parkeerassistentie nog wel even ultrasoon zal blijven en voorlopig niet zal overstappen op radar; het Barneveldse bedrijf is ingelijfd door het Amerikaanse Stoneridge, dat geen interesse heeft in de Eindhovense chip. Brouwer en Tan slagen er niet om nieuwe investeerders te vinden, waardoor een faillissement onafwendbaar is.

Oriënterende gesprekken

Curator Van Ingen zegt al enkele geïnteresseerde partijen te hebben. De kenner die hij heeft ingeschakeld, voert deze week de eerste oriënterende gesprekken. De inzet is een overname waarbij alle mensen meegaan. ‘Niemand is sec geïnteresseerd in deze technologie zonder het personeel erbij’, stelt de bewindvoerder. ‘Het product hangt aan de mensen.’

Van Ingen gaat niet voor het onderste uit de kan. ‘Als je de optimale waarde wilt behalen, moet je ook in andere landen gaan kijken. Daar is ongetwijfeld interesse, maar dan zou een doorstart een stuk langer op zich laten wachten. Dat is hier niet de aangewezen weg.’

Nov
28

Benelux RF Conference

Nijmegen

Learn about 5G, advanced technologies, powered by RF, radar, smart antennas