29 May 2012

Het internationaliseringsoffensief van de topsector Hightech Systemen en Materialen (HTSM) is gereed. Het omvat de overkoepelende internationale ambitie van de bedrijven, kennisinstellingen en overheden binnen deze sector. HTSM heeft forse groeiambities en wil de export meer dan verdubbelen, van 32 miljard euro in 2009 tot 77 miljard euro in 2020. De Nederlandse HTSM-sector zal zich profileren als mondiale hightechspeler en als the place to be voor bedrijven, kenniswerkers, onderzoeksinstellingen en studenten. Ook moeten de kansen worden benut in de doellanden China, Duitsland, Frankrijk, Taiwan, VS en Zuid-Korea. HTSM wil dat Nederland door deze landen tot de wereldtop op het gebied van hightech wordt beschouwd.

In de brandingstrategie wil de topsector Nederland neerzetten als wereldspeler in de hightech waar oplossingen worden bedacht voor de uitdagingen op het gebied van gezondheid en welzijn, veiligheid, groene energie, mobiliteit en het klimaat. HTSM gaat zich onder het label ’Holland High Tech – high-tech solutions for global challenges‘ inzetten voor internationale R&D-samenwerking, handelsbevordering, het aantrekken van kenniswerkers en acquisitie van bedrijven. Onderdeel van deze strategie vormt de recent opgeleverde website www.hollandhightech.nl.

Via de overheid wil HTSM de economische diplomatie afstemmen op wat het bedrijfsleven nodig heeft. Marc Hendrikse, lid van het topteam HTSM en verantwoordelijk voor het internationaliseringsoffensief: ’We vragen aan ambassades aan te geven hoe zij de branding in hun land gaan uitwerken en welke activiteiten zij gaan plannen. De conceptjaarplannen moeten zo vroeg mogelijk worden gecommuniceerd en afgestemd met het bedrijfsleven, de kennisinstellingen en de overheid. Zo kunnen bedrijfsleven en kennisinstellingen tijdig aanhaken op initiatieven.‘