Jaco_Friedrich

Jaco Friedrich is softskillstrainer bij The High Tech Institute.

14 September 2017

Een teamleider vraagt:

Voor de vakantie was ik door de stress behoorlijk aan het eind van mijn Latijn. Op vakantie merkte ik dat ik dan een stuk gemakkelijker omga met alles. Nu ik weer ben begonnen, heb ik de eerste stressgevoelens alweer gehad. Hoe voorkom ik dat ik straks weer helemaal gespannen rondren?

De communicatietrainer antwoordt:

Alles is een kwestie van gewoonte. En een gewoonte waar mensen erg goed in getraind zijn, is het willen vermijden van vervelende dingen en het willen najagen van de prettige dingen. Heb je iets niet dat je graag wilt hebben, dan baal je. Zie je iets dat je graag wilt, dan ga je je best doen om het te krijgen. Heb je het eenmaal, dan wil je het ook houden.

Deze angst voor wat er zou kunnen gebeuren en het willen verkrijgen van prettige dingen vormen de bron van al onze onrust en stress. Dit manifesteert zich in een continue stroom van gedachten en gevoelens die ons in beslag nemen. We hebben het voor grote dingen als huis, baan en partner, maar ook voor kleine dingen zoals dat eentje bij het Whatsapp-icoontje op ons mobieltje.

In de basis komt het erop neer dat we continu willen veranderen wat er gebeurt. Kriebel, moet weg, je krabt. Kinderen schreeuwen, moet stoppen, je schreeuwt ook. Je ziet iets waarvan je vindt dat dat niet zo hoort, je bent geïrriteerd, je zegt er wat van. Je ziet dat je collega heeft gebeld, je krijgt hem niet te pakken, je gaat je zorgen maken. Je werkt feitelijk meer dan zestig uur per week, je vindt toch dat je dat moet kunnen, je raakt gefrustreerd omdat het je op een gegeven moment niet goed meer lukt.

Tijdens je vakantie kan het heel goed zijn dat je beter kunt ontspannen, opener bent en minder oordelend reageert. Je bent niet meteen boos als de ober je een biertje brengt in plaats van het tropische drankje dat je had besteld. Je bestelt het drankje alsnog en drinkt het biertje ook maar alvast. Je accepteert wat er gebeurt, ziet de dingen zoals ze zijn en maakt er het beste van.

In lastigere omstandigheden is het devies niet wezenlijk anders. Dat wil niet zeggen dat je berust en niks doet als er iets verkeerds gaat; het wil wel zeggen dat je meer ontspannen, alert en open reageert. Ook wanneer het nodig is om hard op te treden.

De truc is om zowel leuke als vervelende dingen te accepteren zoals ze komen en niet te overreageren. Je benadert ze in feite gelijkwaardig. Uiteindelijk zul je dan ook ontspannener omgaan met jezelf en jezelf niet meteen op je kop geven als je toch in de stress schiet of een fout maakt.

Op je werk zul je jezelf hierin moeten trainen. Dit kan bijvoorbeeld door steeds opnieuw dat ontspannen vakantiegevoel op te roepen. Door een vakantiefoto op je bureau te zetten, te wandelen tijdens de pauze, te luisteren naar je vakantiemuziek, een korte siësta van tien minuten te houden of tot tien te tellen als er iets vervelends gebeurt. Kortom: iets kleins dat je gemakkelijk kunt doen om het gevoel van ontspanning terug te vinden. Doe dit elke dag regelmatig, eigenlijk zo vaak mogelijk.

Zo herkalibreer je je eigen reactiepatronen van oordelen en stress naar een neutrale openheid en alertheid. Als dit ook maar een beetje lukt, hou je zo veel energie over dat je met minder vakantie toekunt.