Rene_Raaijmakers_18

René Raaijmakers is hoofdredacteur van Bits&Chips.

26 June 2006

Nooit geweten dat een lezing geven voor een zaal aandachtige studenten een heel aangename ervaring kan zijn. Ik heb het een paar weken geleden voor het eerst gedaan. De Fontys-hogeschool in Eindhoven nodigde me uit om te komen vertellen over de bedrijven in de regio. ’Ze vinden techniek leuk, maar ze hebben eigenlijk geen idee wat voor bedrijven er hier allemaal in de buurt zitten‘, had Fontys-docent Peter van Kollenburg me gezegd.

In het weekeinde voor de presentatie natuurlijk veel gemopperd. Daar ging mijn zoveelste vrije zondag. Maar verder niet geklaagd: ik bevind me in een bevoorrechte positie met honderden prachtige powerpoints van toppers uit de hightech, allemaal verzameld op persconferenties en onze eigen events.

Plakkend en knippend koos ik de volgende verhaallijn: welke problemen spelen er tegenwoordig in de chipproductie en halfgeleidertechnologie, hoe zit de hele piramide in elkaar (van tooling-, materiaal- en machinefabrikanten tot chipbedrijven en elektronicaproducenten) en welke representanten vind je in de Benelux? Beetje veel voor drie kwartier college natuurlijk. Daarom lichtte ik er twee bedrijven uit met een aansprekend product en heldere strategie: ASML en Siemens VDO. Aan de hand van een waferscanner en een navigatiesysteem kun je immers aardig uitleggen waarom ze zich behoorlijk het hoofd breken in Veldhoven en aan de Luchthavenweg in Eindhoven.

Over rumoerige klassen hoor je de laatste jaren onafgebroken, maar deze studenten luisterden aandachtig. Er was enig rumoer toen ik de werking van ASML‘s Twinscan-machine uitlegde aan de hand van een animatie en erbij vertelde dat het voor mij niet mogelijk was deze via legale weg te bemachtigen. Ik had ‘m zelf al tien keer gezien, maar de persdienst van de alom geprezen machinefabrikant wilde me er niet mee helpen. Ik heb niet lang hoeven treuren. Een paar dagen later kwam ik al een ASML-werknemer tegen die klaagde over een tekort aan goede ontwikkelaars. Ik gaf hem een USB-stick en zo is het gekomen (overigens, die Twinscan-animatie moet je gezien hebben).

 advertorial 

The waves of Agile

Derk-Jan de Grood has created a rich source of knowledge for Agile coaches and leaders. With practical tips to create a learning organization that delivers quality solutions with business value. Order The waves of Agile here.

Het leukste was de interactie met de zaal. Het is goed om te merken dat onze toekomstige generatie jongeren een eigen mening heeft en standpunten inneemt. Zo werd er gegniffeld toen ik duidelijk maakte dat ze al werken aan navigatiesystemen waarin in een 3D-omgeving het juiste pad op de weg staat getekend. Dit vonden de jongens toch wel een beetje tot de categorie rollatortechnologie horen. Alsof ze zelf niet wisten hoe ze de auto daar moesten krijgen! Ik heb er nog een powerpoint slide met augmented reality tegenaan gegooid (waarbij het systeem de route laat zien, ook al is het zicht belemmerd), maar echt warm werden ze er niet van. Die kritische houding, daar moeten we zuinig op zijn.

Na mijn lezing werden de studenten verzocht om ’tips‘ en ’tops‘ op te stellen, een aardige manier om kritiek te verzamelen. Ondanks mijn gebrekkige ervaring bracht ik het er niet slecht vanaf. ’Het was interessant dat de spreker veel van verschillende bedrijven af wist en er objectief tegenover stond‘, schreef een van de studenten. Had ik ook niet gedacht. Blijkbaar werd objectiviteit herkend, als bijzonder ervaren en gewaardeerd. Bij dezen bied ik universiteiten en hogescholen aan om deze presentatie – met wat mij betreft wisselende bedrijven in the picture – ook in hun leslokalen te komen geven. Inclusief discussie uiteraard.