Nieke Roos
26 May 2016

Imec en Infineon werken samen aan cmos-gebaseerde sensorchips voor automotiveradar op 79 GHz. De ontwikkeling van een demonstrator in 28-nm-technologie is al in een vergevorderd stadium. De eerste functionele samples komen naar verwachting in het derde kwartaal van dit jaar beschikbaar. Voor begin 2017 staat een demo van een compleet radarsysteem op de planning. Behalve naar 79 GHz kijken de twee ook naar 77 GHz.

‘Vergeleken met de gangbare 24-GHz-band maken 77 en 79 GHz een betere range-, doppler- en hoekresolutie mogelijk’, zegt Wim Van Thillo, programmadirecteur perceptieve systemen bij Imec. ‘Hiermee mikken we op de realisatie van radarprototypes met geïntegreerde multiple-input-multiple-output-antennes die niet alleen grote objecten kunnen detecteren maar ook voetgangers en fietsers.’

Ongeveer twee jaar geleden kondigde Imec ook al een 28-nm-cmos-gebaseerde automotiveradar op 79 GHz aan, toen in samenwerking met de Vrije Universiteit Brussel. Een paar maanden geleden onthulde NXP een 77-GHz-rfcmos-radar-ic voor de auto-industrie, die onder meer Google nu aan het testen is in het veld. NXP-aanwinst Freescale is eveneens actief in radar, met een 77-GHz-front-end als paradepaardje, maar zit nog op SiGe. Hetzelfde geldt voor het Eindhovense Omniradar met zijn 60-GHz-eenchipradar.