8 December 2014

Pas vanaf april 2018 moeten alle nieuwe auto’s die binnen de EU verkocht worden zelf het noodnummer kunnen bellen bij een ongeluk. De commissie voor Interne markt en consumentenbescherming binnen het Europarlement is dat overeengekomen met de Europese Commissie. Eerder was er sprake van dat de uitrol al volgend jaar van start gaat, maar dat akkoord bevatte de clausule dat die deadline verschoven kon worden als de lidstaten er nog niet allemaal klaar voor waren. Dat is nu het geval, zodat er een nieuwe datum bepaald moet worden.

De invoering van Ecall in de EU kent een lange voorgeschiedenis. Al in 2005 lanceerde de Europese Commissie plannen om het systeem uit te rollen op basis van vrijwilligheid. Dat kwam echter niet van de grond. Zowel de automakers als de meldkamers en de mobiele operators in alle lidstaten moeten hetzelfde systeem ondersteunen. Daarom begon de Commissie in 2009 met wetgeving. Pas na veel getouwtrek rond privacybescherming werden deze wetten aangenomen.

Of deze nieuwe datum nu wel definitief is, is ook nog niet zeker. Het nieuwe plan moet eerst nog goedgekeurd worden door de lidstaten én door het voltallige Parlement. Aangezien het uitbreiding is op een bestaand akkoord, lijkt dat echter geen groot struikelpunt.

Ondertussen zijn verschillende automakers al begonnen met hun eigen private Ecall-systemen. De wetgeving accepteert dit als een geldig alternatief, zolang het publieke systeem maar bereikbaar is wanneer het private systeem hapert of de auto-eigenaar dit als voorkeur instelt.

 advertorial 

Free webinar ‘Modernizing your code base with C++20’

As many production tool chains now adopt C++20 features, the potential this brings is unlocked. What advantages can recent versions offer to your code base? In this webinar we’ll look at the great improvements C++ has gone through and how features like concepts and ranges can transform your code. Register for video access.