Paul van Gerven
23 April 2012

Met een nettowinst van 249 miljoen euro is Philips het eerste kwartaal beter begonnen dan vorig jaar, toen de teller bleef steken op 138 miljoen euro. In de stijging zit echter een aantal grote eenmalige baten verwerkt, zoals een deel van het verkochte High Tech Campus-vastgoed en de overdracht van het Senseo-merkrecht aan Sara Lee. Uit de bedrijfsvoering stegen de inkomsten (Ebita) jaar op jaar van 438 naar 552 miljoen euro, de winstmarge pluste van 8,3 naar 9,8 procent van de omzet à 5,6 miljard euro (tegen 5,3 miljard in K1 2011).

Op divisieniveau was Healthcare de uitblinker, met een vergelijkbare omzetgroei van negen procent en een grotere orderontvangst. Dat was vooral te danken aan de bijdrage van Patient Care & Clinical Informatics, het onderdeel dat werd geleid door Deborah Disanzo, die binnenkort Steve Rusckowski opvolgt. Probleemkind Lighting liet met een kleine vergelijkbare omzetgroei van twee procent een teken van herstel zien, terwijl Consumer Lifestyle een procent moest inleveren, omdat Lifestyle Entertainment de groei bij activiteiten tenietdeed.

Topman Frans van Houten noemde de resultaten ’bemoedigend‘ en een ’eerste stap in de goede richting‘. Volgens hem is de verbetering deels te danken aan het reorganisatieprogramma Accelerate!, dat vorig jaar werd ingezet en nu op stoom begint te komen. ’De invloed van Accelerate! op de resultaten van de onderneming wordt merkbaar, en de initiatieven voor kostenvermindering liggen op schema‘, aldus de CEO. Over de toekomst is hij voorzichtig. ’We blijven behoedzaam ten aanzien van de rest van 2012 gezien de onzekerheid in Europa, met name in de markt voor de gezondheidszorg en de bouwsector, en de teruglopende groei in de wereldeconomie.‘