Nieke Roos
5 april

Startup Lightyear is bezig met een eigen productiehal van drieduizend vierkante meter op de Automotive Campus in Helmond. Dat meldt Eindhovens Dagblad. Als de campus, de gemeente en de provincie hun goedkeuring geven, moet de hal er in augustus staan, waarna het bedrijf er nog dit jaar de eerste prototypes van zijn commerciële zonne-auto wil gaan bouwen.

‘De nieuwe hal is bedoeld als productieruimte voor het eerste model’, verklaart Maijke Receveur van Lightyear tegenover ED. ‘Als we echt gaan produceren, zullen we meer ruimte nodig hebben. We hopen dat we dan op de campus kunnen uitbreiden.’ In de flexibele hal moeten op termijn ook andere bedrijven terechtkunnen voor hun prototypes.

Afgelopen augustus verhuisde Lightyear van Eindhoven naar een bedrijfsverzamelgebouw op de Automotive Campus. Sindsdien is het bedrijf gegroeid van acht naar veertig mensen. Vorige week betrok het daarom een dertig keer zo grote ruimte in hetzelfde pand. Volgend jaar wil het echter ook met de r&d in de nieuwbouw gaan zitten.

Het eerste model, de Lightyear One, is een elektrische wagen met vierwielaandrijving die geheel rijdt op zonne-energie en tot achthonderd kilometer kan afleggen op een volle accu. De geïntegreerde zonnecellen op het dak genereren genoeg energie om de batterij gedurende de dag op te laden. Bijladen is alleen nodig voor lange trips en in de winter. Dat kan dan via een normaal stopcontact; een laadpaal is niet nodig.

De eerste tien exemplaren moeten eind 2019 op de markt komen. Van deze Signature Edition heeft Lightyear er zeven aan de man gebracht; zes zijn er al volledig betaald. De tweede lichting van honderd volgt in 2020. Hiervan zijn er tien verkocht. De Lightyear One kost vanaf 119 duizend euro exclusief btw. In totaal zegt het bedrijf dertig miljoen nodig te hebben voor de productie van de eerste modellen. Eind dit jaar lanceert het een tweede investeringsronde om een groot deel van dat bedrag bij elkaar te krijgen. Daarnaast is het op zoek naar strategische partners.