Pieter Edelman
16 October 2008

Met een gelikt promofilmpje en een webgebaseerde tool om eigen schermpjes te ontwerpen, heeft Liquavista een lijn voor monochrome displays commercieel gelanceerd onder de naam Colorbright. De technologie is gericht op gesegmenteerde displays in bijvoorbeeld horloges of als secundaire schermpjes van mobieltjes.

De Philips-spin-off heeft ook een productielijn geopend bij Glory Sound, een Chinese lcd-fabriek. Liquavista‘s electrowetting-schermen gebruiken als pixel een compartiment gevuld met gekleurde olie en water. Normaal is de olie te zien, maar het aanbrengen van een spanning duwt deze naar de zijkant en maakt de pixel helder. De fabricage van deze schermen volgt in grote lijnen het lcd-productieproces.

Volgens Liquavista zijn de Colorbright-displays vooral geschikt om te integreren met het design. Er hoeven bijvoorbeeld niet over het hele oppervlak pixels te worden aangebracht, zodat arbitraire vormen te maken zijn. Ook zijn de beeldpunten transparant in hun ’aan‘-toestand, waardoor onderliggende afbeeldingen zichtbaar zijn. De behuizing kan bovendien in dezelfde kleur worden uitgevoerd als de olie. Daardoor kan het display worden gecamoufleerd als gewoon oppervlak.

Volgens de productbeschrijving hebben de Colorbright-schermpjes een reflectie van 40 procent, een kijkhoek van 180 graden en een transitietijd van 50 microseconden. Het verbruik ligt op ongeveer 300 microwatt bij een beelddiagonaal van 50 millimeter. De maximale diameter voor de Colorbright-displays is 150 millimeter.

 advertorial 

The waves of Agile

Derk-Jan de Grood created a rich source of knowledge for Agile coaches and leaders. With practical tips to create a learning organization that delivers quality solutions with business value. Order The waves of Agile here.