Paul van Gerven
6 September 2007

IC Insights voorziet dit jaar een wereldwijde omzet voor CMos-beeldsensoren van 2,5 miljard euro. Dat is 4 procent meer dan 2006. De cijfers steken magertjes af bij vorig jaar, toen de groeicijfers ten opzichte van 2005 de 30 procent passeerde. ’De eerste helft van 2007 was een ramp voor makers van CMos-sensoren. Dat kwam vooral door de verzadiging die is opgetreden in de mobiele-telefoonmarkt‘, aldus analist Robert Lineback van IC Insights.

Fillfactory20C14 web

De markt voor CMos-beeldsensoren wist de eerste helft van dit jaar de prestaties van 2006 niet te evenaren. In de Benelux ontwikkelt Cypress hoogwaardige CMos-beeldtechnologie. De Mechelse beeldspecialist was tot de overname door de Amerikanen actief onder de naam Fillfactory, een spin-off van Imec.

De markt voor beeldsensoren deed het in zijn geheel ook niet geweldig. Tot nu toe meet IC Insights een wereldwijde omzetdaling van 4 procent. ’CCD-verkopen zijn slechts licht gedaald vergeleken met CMos-camera‘s, die minder besteld worden en bovendien onder prijsdalingen te lijden hebben‘, aldus Lineback. Hij kon er echter ook goed nieuws aan toe voegen: de tweede helft van dit jaar zullen zowel het CCD- als CMos-segment aantrekken.

Vriend en vijand zijn het erover eens dat een verzadigde markt de prestaties drukt van de CMos-beeldsensoren. Camera‘s in mobieltjes zijn inmiddels gemeengoed. Nieuwe toepassingen voor CMos-beeldtechnologie vinden maar moeizaam hun weg naar de markt. Zo gebruiken digitale camera‘s nog altijd CCD-sensoren, ondanks de verbetering van de beeldkwaliteit van CMos-foto‘s. Volgens Lineback staan fabrikanten van CMos-beeldsensoren dan ook voor de uitdaging nieuwe embedded systemen te vinden voor hun producten. Hij denkt aan automotive en medische applicaties, maar ook videosurveillance en webcams in laptops.