Nieke Roos
12 January 2016

Masdar City heeft het contract met 2getthere verlengd. De Utrechtse agv-specialist mag ook de komende jaren het personal rapid transit-systeem (prt) opereren en onderhouden in de stad, die midden in de woestijn van Abu Dhabi ligt. De spin-off van Frog verzorgde zo’n vijf jaar geleden de installatie en was sindsdien verantwoordelijk voor het functioneren, samen met partner United Technical Services uit de Verenigde Arabische Emiraten.

Masdar is een compleet geplande nieuwe stad die volledig draait op zonne-energie en andere milieuvriendelijke bronnen. Om de inwoners te beschermen tegen de brandende zon en de hete woestijnwind zijn de straten smal en schaduwrijk. Dat laat echter geen ruimte voor auto’s en ander verkeer. Ter vervanging hebben de bedenkers onder de stad een laag gereserveerd voor alle transport, zowel voor personen als voor goederen.

2Getthere Masdar 02
De prt’s heeft 2getthere laten ontwerpen door de Italiaanse autodesigner Zagato.

Het personenvervoer in de kelders van Masdar verzorgt 2getthere met tien kleine automatisch geleide elektrische taxi’s, die pendelen tussen de parkeergarage aan de rand van de stad en het Masdar Institute of Science and Technology (MIST), een universiteit gespecialiseerd in duurzaamheid. Ze rijden achttien uur per dag, van zes uur ’s ochtends tot middernacht, met een snelheid van 25 km/uur over een traject van in totaal anderhalve kilometer. Afgelopen december was het prt-systeem 99,97 procent van de tijd beschikbaar en vervoerde het zo’n veertigduizend passagiers. Daarnaast zijn er drie stations voor goederenvervoer, bediend door drie elektrische freight rapid transit-agv’s (frt’s) van 2getthere.

De wagentjes volgen voorgeprogrammeerde routes die zijn opgedeeld in segmenten. Om verder te rijden naar het volgende baanvak moeten ze telkens eerst toestemming krijgen. Het Frog-systeem weet te allen tijde nauwkeurig de locatie van elk voertuig. De absolute positie van vertrek is bekend en op basis van het aantal wielomwentelingen berekent het hoe ver een wagentje heeft gereden, waarbij de stuurhoek bepaalt in welke richting. Ongeveer om de twee meter zit er in een magneet in het wegdek die de agv’s gebruiken als referentiepunt om hun koers lichtjes bij te stellen indien nodig.