Alexander Pil
1 July 2005

Microsoft wil binnen drie jaar leidend zijn op de markt voor slimme telefoons. De softwaregigant uit Redmond werkt daarvoor nauw samen met Aziatische hardwareleveranciers. Cruciaal is de relatie met Taiwans High Tech Computer. Dit bedrijf produceert telefoons die door telecomondernemingen in een tiental landen zijn omarmd. Zhang Ya-qin van Microsofts divisie voor mobiele en embedded devices hoopt het succes in de markt voor handcomputers te herhalen. Daar stootte Microsoft het bedrijf Palmsource na een strijd van vijf jaar als belangrijkste OS-leverancier van de troon.

In de markt voor smartphones wil Zhang dit binnen drie jaar bereiken. ’Dat zou nog wel eens een zware dobber kunnen worden‘, schrijft EE Times. Symbian zit met 76 percent van de OS-markt voor slimme mobieltjes stevig in het zadel. Microsoft heeft slechts een aandeel van 7,6 procent, volgens cijfers van marktonderzoekbureau Canalys. Microsoft wil zijn doel bereiken door fabrikanten een uitgebreid pakket features te bieden. De bundel zal zowel goedkoop als gebruiksvriendelijk zijn.

Zhang denkt de wind in de rug te hebben. ’Aanbieders schrijven veel meer voor om hun services goed te kunnen leveren. Daarnaast ontwikkelt de industrie zich van spraak naar data. Software en services met multimedia en aansluiting op het bedrijfsnetwerk worden steeds belangrijker.‘ Microsoft maakt in Windows Mobile 5.0 al e-mail mogelijk. Daarmee concurreert het met de Blackberry-service van Research in Motion.

Microsofts recente deal met Flextronics voor de ontwikkeling van een systeemplatform kan volgens Zhang de kosten van een smartphone onder de 200 dollar brengen (subsidies meegeteld). Deze hardware met de naam Peabody is gebaseerd op een OMAP730-processor voor GSM/GPRS van Texas Instruments met 32 Mbyte RAM en 64 Mbyte flashgeheugen. Ook zit er een 1,9 inch kleuren-LCD bij (176 bij 220 pixels), USB, IrDA en een miniSD-slot. De 1,3-megapixelcamera is optioneel. De eerste gadgets op basis van Peabody komen in 2006 op de markt, aldus Zhang.

 advertorial 

The waves of Agile

Derk-Jan de Grood has created a rich source of knowledge for Agile coaches and leaders. With practical tips to create a learning organization that delivers quality solutions with business value. Order The waves of Agile here.