Pieter Edelman
27 August 2014

Agfa zag zijn omzet het afgelopen kwartaal met 11 procent dalen ten opzichte van vorig jaar, naar 651 miljoen euro. Zwakte in opkomende markten, ongunstige wisselkoerseffecten en de moeilijke omstandigheden in de Amerikaanse gezondheidszorgsector zijn hier debet aan, zegt het bedrijf. De winst verbeterde wel, van 23 miljoen euro vorig jaar naar 28 miljoen nu.

De omzetdaling is eerlijk verdeeld over de twee grootste afdelingen, Graphics en Healthcare. Bij Graphics zakte de omzet tot 339 miljoen euro. Op het gebied voor drukvoorbereiding zakten de analoge activiteiten verder weg terwijl de digitale variant blijft kampen met concurrentiedruk. De inkjetactiviteiten beginnen wel op stoom te komen.

Bij de Healthcare-divisie daalde de omzet naar 263 miljoen euro. De traditionele filmgebaseerde beeldvorming liet het vooral afweten in de opkomende markten, terwijl IT-oplossingen voor dit segment in de VS met tegenslag kampten. Agfa meldt wel een sterke groei voor de digitale beeldvormingsoplossingen het afgelopen kwartaal.

De aanzienlijk kleinere afdeling Specialty Products ten slotte liet een omzetdaling van 16 procent zien tot 49 miljoen euro. Dit heeft vooral te maken met de lage zilverprijs.